Shadow

Veel vragen over veilige bestemmingen tijdens Vakantiebeurs

Tijdens de Vakantiebeurs, die van 11 tot en met 15 januari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht, hadden bezoekers veel vragen over veilig op reis gaan. Op het NL Reist-Plein, dat in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken werd georganiseerd, konden zij terecht met al hun vragen. Uit onderzoek van NBTC-NIPO Research, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijkt dat terreurdreiging voor 45 procent van de Nederlanders belangrijk is bij de keuze voor een vakantiebestemming. 108.779 bezoekers kwamen naar de Vakantiebeurs. De belangrijkste reden om naar het event te komen was om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%) en het ontdekken van nieuwe vakantiebestemmingen (54%). 40% kwam echt voor een dagje uit en 23% kwam om informatie in te winnen over een reeds geboekte reis. 23% heeft interesse in Nederland als vakantiebestemming en ruim driekwart kwam juist voor Europa. 35% van de bezoekers heeft een bezoek gebracht aan het Cruises Wereldwijd Paviljoen.
Kijkend naar het type vakantie dan staan steden- en/of cultuurreizen boven aan het lijstje. Achtereenvolgens noemt men individuele rondreizen, strandvakanties, kampeervakanties (met eigen kampeermiddel) en groepsrondreizen. Gemiddeld is men van plan 2,6 keer op vakantie te gaan in 2017. Men verwacht in totaal per persoon in 2017 3.470,- euro uit te geven aan vakanties.

Spanje laat meeste groei zien

Uit onderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat het aantal buitenlandse vakanties het afgelopen jaar licht daalde (-1%). In totaal werden er zo’n 18,0 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,5 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van ruim 4%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3%. Voor de nummer drie – Spanje – groeide het aantal vakanties wederom flink (+11%). Spanje profiteerde daarmee van dalingen in landen waar het onrustig is.

De mooiste villa’s vind je hier

Reistrends

Tijdens de Vakantiebeurs zijn diverse reistrends gesignaleerd. Een van de trends was het vervangen van ’People, Planet, Profit door People, Planet, Purpose. De purpose wordt ook op reis gezocht en de zoektocht naar een persoonlijke, duurzame en bijzondere reisbeleving krijgt een nieuwe invulling. De groeiende behoefte aan co-creatie, delen en duurzaamheid herbepaalt de rollen van locals, reizigers en reisaanbieders waarbij er alleen maar winnaars zijn en iedereen een graantje mee kan pikken. ‘Samen’ is het kernwoord in de volwassen deeleconomie. De rol van de reiziger wordt vergroot, locals en technologie spelen hand in hand de hoofdrol in vakantie anno 2017.’

De volgende editie van de Vakantiebeurs vindt plaats van dinsdag 9 (vakdag) tot en met zondag 14 januari 2018.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *