Shadow

Met de trein naar Zuid-Frankrijk of met het vliegtuig?

Ga jij op reis naar Zuid-Frankrijk? Dan kun je kiezen of je met de trein naar Zuid-Frankrijk reist of het vliegtuig. Met de trein naar Zuid-Frankrijk is zonder meer de milieuvriendelijkste optie. Maar welk vervoermiddel is het goedkoopst en het snelst om naar Zuid-Frankrijk te reizen?

Door Nico van Dijk

Als reisjournalist kon je nog eens ergens en deze keer ga ik naar een bestemming in Zuid-Frankrijk, in de omgeving van Béziers om precies te zijn. Ik ga een paar dagen varen op het zuidelijk deel van het Canal du Midi. Tip: een deel van de Olympische Spelen van Parijs van 2024 wordt in steden in Zuid-Frankrijk gehouden. Het Olympisch voetbaltoernooi wordt afgewerkt in steden als Lyon, Nice en Toulouse en in Marseille vindt het Olympisch zeiltoernooi plaats. Dat zijn allemaal steden in Zuid-Frankrijk die per trein en per vliegtuig bereikbaar zijn.

Vanaf Schiphol met de trein naar Zuid-Frankrijk

Met de trein naar Zuid-Frankrijk? Pak de Eurostar vanaf Amsterdam-Centraal, Schiphol en Rotterdam. © Reisprofs.nl
Met de trein naar Zuid-Frankrijk? Pak de Eurostar vanaf Amsterdam-Centraal, Schiphol en Rotterdam. © Reisprofs.nl

Ik kan vanaf Amsterdam-Schiphol naar Zuid-Frankrijk met de trein en met het vliegtuig. Er zijn verschillende opties en routes om met de trein naar Zuid-Frankrijk te reizen. Met de trein kan ik om 7.30 vertrekken vanaf station Schiphol Airport. Ik ben dan om 17.35 in Béziers. Je reist dan vanaf station Schiphol Airport met de Eurostar naar Bruxelles Midi. Daar heb ik iets meer dan een uur overstaptijd voor de TGV die me in 5 uur en een kwartier rechtstreeks naar Nimes Pont du Gard brengt. Daar moet ik een half uur wachten om over te stappen op de rechtstreekse trein naar Béziers die er 1 uur en 35 minuten over doet. Totale reistijd 10.05 uur.

Maar ik kan ook de Eurostar naar Paris Nord nemen. Daar met de RER of de metro naar Paris Gare de Lyon reizen en de trein naar Montpellier Saint-Roch pakken. Daar stap ik dan weer over op een regionale trein naar Béziers. Vertrek 6.30 uur, aankomst 16.37. Reistijd afgerond 10 uur. Prijs 182,90 op dinsdag 4 juni. Voor de Euro Sun, de voormalige Zon Thalys, is het nog te vroeg. Die rijdt van 6 juli tot en met 31 augustus 2024 elke zaterdag rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk. Je hoeft dan dus niet over te stappen. Lees ook: Met de Eurostar naar Frankrijk

Treintickets naar Zuid-Frankrijk boeken

Maar ik kan ook in 9 uur en 5 minuten met de trein naar Zuid-Frankrijk. Dan vertrek ik om 6.30 uur vanaf station Schiphol Airport en ben ik om 15.35 in Béziers. Alleen kan ik om onduidelijke reden voor deze trein geen tickets kopen via NS International. De Nederlandstalige website van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF noemt deze optie überhaupt niet. Sowieso valt op dat NS International meer treinen op deze datum iets meer aanbod van treinen toont. Daarentegen zijn er op de site van SNCF nog treintickets naar Zuid-Frankrijk te boeken, waarvan NS International zegt dat ze uitverkocht zijn. Even vergelijken dus.

Wat is duurder: met de trein naar Zuid-Frankrijk of het vliegtuig?

Natuurlijk ga ik ook de trein naar Zuid-Frankrijk met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk vergelijken. Bij Béziers ligt weliswaar een vliegveld, maar dat is vrij klein en er wordt vanuit Nederland niet op gevlogen. Het dichtstbijzijnde vliegveld is Montpellier. Ik pluis een aantal ticketvergelijkers door en schrik me rot. Het vliegtuig is in dit geval duurder dan de trein, en niet zo’n beetje ook.

Ik doe de prijsvergelijking in de tweede helft van april, anderhalve maand voor mijn vertrek. Waar ik al voor 182,90 een ticket voor de trein naar Zuid-Frankrijk kan boeken, ben ik voor een vliegticket minimaal 205,83 euro kwijt. En dat is exclusief ruimbagage, exclusief luchthavenbelasting en exclusief boekingskosten. In de trein mag ik net zoveel bagage meenemen als ik kan dragen, zonder bijkomende kosten. Ook weet ik van eerdere reizen, waarbij ik met de trein op wintersport naar de Franse Alpen ben gereisd, dat de Eurostar naar Frankrijk en de Franse TGV’s over het algemeen prima gratis wifi hebben, waardoor reistijd werktijd wordt.

Ter vergelijking: als ik op dezelfde datum van Schiphol naar Barcelona vlieg, ben ik nog geen 6 tientjes kwijt. Dat is dan wel exclusief ruimbagage, luchthavenbelasting en andere toeslagen, maar toch. Waarom is het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk zo duur in vergelijking met vluchten naar pakweg Barcelona? Ik vermoed dat dat er mee te maken heeft dat KLM-Air France en haar dochtermaatschappijen op hun thuismarkt praktisch gezien een monopolie hebben.

Wat is sneller: met de trein naar Zuid-Frankrijk of met het vliegtuig?

Maar voor mij als beroepsreiziger is tijd ook geld. Als ik met het vliegtuig sneller in Zuid-Frankrijk ben dan met de trein, dan is me dat ook wat waard. Maar ook dat is niet altijd het geval. Met het vliegtuig kan ik slechts op 1 tijdstip rechtstreeks van Amsterdam Schiphol Airport naar Montpellier vliegen: vertrek om 14.05 en aankomst om 15.55 uur. Dat duurt 1 uur en 50 minuten.

Maar ik moet dan nog zeker 2 uur tevoren op Schiphol zijn, in Montpellier nog een half uur op mijn koffer wachten, een huurauto ophalen en in pakweg een uur naar Béziers rijden. Die huurauto heb ik verder nodig, omdat ik op het Canal du Midi ga varen. Bovendien weet ik van eerdere reizen naar Zuid-Frankrijk dat de Franse A9 een behoorlijk dure tolweg is. Als alles meezit, heb ik dus via deze optie minstens 6 uur reistijd.

Als ik op andere tijdtippen vlieg, waardoor ik eerder op de middag in Zuid-Frankrijk zou arriveren, heb ik altijd een overstap op vliegveld Parijs Charles de Gaulle. Niet alleen loopt daardoor de reistijd flink op, deze tickets blijken ook nog eens duurder te zijn dan de goedkoopste en snelste optie met het vliegtuig.

Met de trein naar Zuid-Frankrijk soms goedkoper

In dit geval loont het dus om met de trein naar Zuid-Frankrijk te reizen in plaats van met het vliegtuig. De trein is in dit geval stukken goedkoper, terwijl de totale reistijd niet heel veel langer is. Hoge kosten, mede voor natransport om op mijn uiteindelijke bestemming uit te komen, wegen niet op tegen de maar nauwelijks kortere reistijd.

In het barrijtuig van de Eurostar-treinen naar Frankrijk kun je behalve consumpties ook tickets voor de metro in Parijs kopen. © Reisprofs.nl
In het barrijtuig van de Eurostar-treinen naar Frankrijk kun je behalve consumpties ook tickets voor de metro in Parijs kopen. © Reisprofs.nl

Met het vliegtuig ben ik in dit voorbeeld dus duurder uit en heb ik te maken met flinke bijkomende kosten voor een huurauto. Maar hoe zou de vergelijking uitvallen als ik niet naar Béziers, maar naar Montpellier zou reizen? Ik heb dan met de trein wel een overstap in Parijs en moet met de RER of de metro. Vanaf Parijs Gare de Lyon gaat een rechtstreekse trein naar Montpellier. Ook dan wint op deze datum (4 juni) de trein op prijs. Een enkeltje zou me 168 euro kosten, exclusief 2 euro voor de metro in Parijs.

Dat is nog altijd een stuk goedkoper dan de minimaal 247 euro die ik voor een vliegticket naar Montpellier kwijt zou zijn. De snelste reistijd met de trein is dan 7 uur en 41 minuten. Het vliegtuig is dan met 2 uur vliegtijd + 2 uur tevoren aanwezig op Schiphol wel sneller.

Met het vliegtuig of de trein naar Nice

Maar je kunt naar meer steden in Zuid-Frankrijk met de trein of het vliegtuig reizen. Puur uit nieuwsgierigheid maak ik ook nog een vergelijking tussen vliegen naar Nice en met de trein naar Nice reizen. Op deze bestemming heeft KLM-Air France concurrentie. Easyjet vliegt ook rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Nice en dat heeft een prijzenslag tot gevolg. Ik kan dan met Easyjet in 2 uur en 5 minuten voor net geen 90 euro van Amsterdam naar Zuid-Frankrijk vliegen. KLM-AirFrance-dochter Transavia biedt naar Nice op deze datum tickets aan vanaf 62 euro, exclusief alle toeslagen, bijkomende kosten en ruimbagage en vliegt nog 10 minuten sneller ook. Alleen kan ik dan pas in de avonduren vliegen. Bekijk prijzen van vliegtickets bij KLM en bij Transavia.

In dit geval wint het vliegtuig naar deze bestemming in Zuid-Frankrijk op prijs én op reistijd. Met de trein naar Nice ben ik minimaal 9,5 uur onderweg en ben ik ook nog eens minimaal 210 euro kwijt. Dat is heel wat meer dan de vanaf-prijs waarmee NS International treintickets naar Nice aanbiedt. Bekijk prijzen van treintickets naar Nice.

Met de trein of het vliegtuig naar Lyon

In de Eurostar naar Frankrijk en de Franse TGV's heb je gratis wifi. © Reisprofs.nl
In de Eurostar naar Frankrijk en de Franse TGV’s heb je gratis wifi. © Reisprofs.nl

Maar stel: je gaat op stedentrip naar Lyon. Wat is dan voordeliger en sneller: met de trein naar Lyon of met het vliegtuig? In dit geval kan ik met de trein vanaf Amsterdam Centraal naar het internationale vliegveld van Brussel, daar 2 uur wachten en dan met Brussels Airlines naar Lyon vliegen. De reistijd is bijna 6 uur en voor de trein en het vliegtuig ben ik minimaal 90 euro kwijt, exclusief ruimbagage, boekingskosten etcetera.

De hele reis naar Lyon per vliegtuig afleggen, zou minimaal 130 euro kosten en dan ben ik 6 uur onderweg (2 uur op Schiphol wachten en 4 uur vliegen, inclusief overstap). Een vliegreis naar Lyon zonder overstap kost me aan tijd minimaal 3,5 uur (inclusief 2 uur wachten op Schiphol) voor een ticketprijs van minimaal 155 euro. Als ik helemaal met de trein naar Lyon zou reizen, zou dat 6,5 uur kosten aan tijd en 150 euro voor een treinticket. Toch een flink verschil met de vanaf-prijs waar NS International mee werft. Bekijk de actuele prijzen van treintickets naar Lyon.

Dat vliegen naar Lyon vanaf Schiphol goedkoper is dan vliegen naar Montpellier heeft er wederom mee te maken, dat er op de route Amsterdam naar Lyon ook door concurrenten van KLM-AirFrance wordt gevlogen. In dit geval door Brussels Airlines en het (ook niet heel goedkope) Lufthansa. Bekijk vliegtickets bij Lufthansa.

Met de trein naar Zuid-Frankrijk: Marseille

Hetzelfde beeld doemt op als je op dezelfde datum, nog steeds 4 juni, vliegtickets naar Marseille vergelijkt. Naar deze bestemming is meer aanbod van onder meer Swiss en Lufthansa. Wie het goedkoopst uit wil zijn, gaat vanaf Amsterdam Centraal met de trein naar Brussel International Airport en stapt daar in een vliegtuig van Brussels Airlines. Je boekt dan al een vliegticket vanaf 135 euro. Wie vanaf Schiphol naar Marseille vliegt, is op deze datum minimaal 180 euro voor een vliegticket kwijt. Dat kost je 4 uur aan tijd (2 uur wachten op Schiphol en 2 uur vliegen). Bovendien vlieg je dan ’s avonds.

Vanaf Schiphol Airport reis je in minimaal 7,5 uur met de trein naar Marseille en ben je ook minimaal 180 euro kwijt. Bekijk actuele prijzen van treintickets naar Marseille.

Wint de trein naar Zuid-Frankrijk of wordt het toch het vliegtuig?

De voorzichtige conclusie is dus dat wie vanuit Amsterdam met de trein naar Zuid-Frankrijk reist, naar een bestemming waar geen vliegveld is, en ver van tevoren kan boeken, buiten het hoogseizoen goedkoper uit is dan met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk reizen. Reis je vanaf een andere bestemming dan de omgeving van Amsterdam of kun je vertrekken vanaf een vliegveld in het buitenland, dan kunnen de reistijd en de prijzen uiteraard heel anders uit pakken.

Maar reis je naar een grote stad in Zuid-Frankrijk waar wel een vliegveld is, dan zijn de kale prijzen voor vliegtickets lager dan de treintickets. Dat is met name het geval als er vanaf Schiphol ook andere luchtvaartmaatschappijen dan KLM-AirFrance op die bestemming in Zuid-Frankrijk vliegen. Nice is daarvan het beste voorbeeld. Of de uiteindelijke prijs van je vliegticket daadwerkelijk lager ligt dan die van de treintickets, hangt af van de opties die je bijboekt, zoals ruimbagage, stoelkeuze, extra beenruimte, etcetera. Ook boekingskosten bij vliegticketvergelijkers kunnen je vliegticket soms flink duurder maken.

Of de totale reistijd met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk sneller is, hangt er vanaf of je een overstap hebt op Parijs Charles de Gaulle of dat je rechtstreeks kunt vliegen.

Waar moet je nog meer rekening mee houden bij een treinreis naar Zuid-Frankrijk? Stakingen! Het blijft tenslotte Frankrijk en Franse vakbonden vinden altijd wel een reden om het werk neer te leggen. Sterker nog, uitgerekend de dag dat ik dit artikel publiceer, zijn er stakingen bij de Franse luchtverkeersleiding. Maar ik schat de kans dat mijn trein naar Zuid-Frankrijk getroffen wordt door een staking net zo hoog in als stakingen bij het vliegverkeer.

Disclaimer: Voor dit artikel hebben we op 24 en 25 april 2024 ticketprijzen van vliegtickets en treinreizen naar Zuid-Frankrijk onderzocht. Prijzen kunnen intussen gewijzigd zijn, dus doe altijd zelf een prijscheck. Bovendien kan een prijsvergelijking voor een andere reisperiode andere uitkomsten opleveren. Woon je niet in de omgeving van Amsterdam, dan kan een prijsvergelijking er weer anders uit komen te zien, bijvoorbeeld doordat je van een ander station of vliegveld kunt vertrekken.

Lees ook:

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *

2 Comments

  • Bart

    Het verhaal verandert wel als je vanaf Chaleroi (Brussels South) naar het zuiden vliegt met Ryanair…. Dan vlieg je op sommige momenten voor iets meer dan een tientje naar daar (ik spreek uit ervaring).

    • Beste Bart, dank voor je reactie. Het is zeker waar dat de vergelijking op andere reisdata, op andere zoekmomenten en vanaf andere vliegvelden of treinstations anders kan uitvallen. Dat staat ook onderaan het artikel. We wilden met dit artikel echter ook inzichtelijk maken dat de veronderstelling dat reizen met de trein altijd duurder is en langer duurt dan met het vliegtuig, lang niet in alle gevallen op gaat. Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te maken, hebben we er voor gekozen om Amsterdam Schiphol Airport als vertrekpunt te nemen, aangezien hier zowel internationale treinen als vliegtuigen vertrekken. En voor de meeste Nederlanders die het vliegtuig nemen, is dit toch de meest gebruikte luchthaven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.