Hans Avontuur, Frits Meyst en Wouter Deboot winnen Aad Struijs Persprijs 2019

Geplaatst door Redactie op 9 januari 2019 om 17:30 in de categorie Algemeen nieuws

Hans Avontuur heeft met zijn artikel “De vervloekte bergen” in National Geographic Traveler de Aad Struijs Persprijs (ASP) 2019 in de categorie Tekst gewonnen. Frits Meyst wint in de nieuwe categorie Foto met de publicatie “Op pad met de arendjagers” in National Geographic Traveler en in de eveneens nieuwe categorie Video/Vlog is de prijs voor Wouter Deboot met zijn videoserie “Dwars door Amerika”.

De drie winnaars zijn vandaag bekendgemaakt op de Vakdag van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Zij ontvangen elk een trofee en een geldbedrag van 500 euro. Zij zijn door de jury’s gekozen uit dertien genomineerden. In totaal stuurden schrijvers, fotografen en filmers uit het reisvak een recordaantal van 149 inzendingen in.

Winnaar Tekst: Hans Avontuur

Tekstjury-voorzitter Hans Bouman over de winnende reportage:

In “De vervloekte bergen” reist Hans Avontuur naar het Albanese berggebied rond het plaatsje Teth, waar, zoals hij schrijft, ‘elk geluid onheilspellend echoot’. Het is een streek waarvan zelfs de Ottomanen, die tot 1912 de halve Balkan onder de knoet hadden, al snel begrepen dat hij te afgelegen was om met harde hand te onderdrukken. Onder meer verwijzend naar de roman “De herberg met het hoefijzer” van A. de Doolaard, dat in Teth en zijn omgeving speelt, voert Avontuur de lezer mee naar een streek waar de tradities van bloedwraak en legendarische gastvrijheid hand in hand gaan.

De overige vijf genomineerden in deze categorie waren:

  • Noël van Bemmel met het artikel “Lagos, de stad van Fela” in Volkskrant Magazine.
  • Anneke de Bundel met het artikel “IJsland Blues” in Meridian Travel.
  • Brigitte de Graaff met het artikel “Tsjernobyl: nucleair niemandsland als kermisattractie” op Reishonger.nl.
  • Gerard Jacobs met het artikel “Na de siësta vallen de christenen aan” in Volkskrant Magazine.
  • Jurriaan Teulings met het artikel “Adem-be-ne-mend” in Magia Latina.

Winnaar foto: Frits Meyst

Katja Staring, juryvoorzitter van de gecombineerde jury foto/video, over de winnende fotoreportage:

In “Op pad met de arendjagers” toont Frits Meyst indrukwekkende en diverse beelden met goede momentopnames van de sfeer en activiteiten. Weidse landschappen afgewisseld met krachtige detailshots en portretten, verstilde onderwerpen afgewisseld met actie. En dat alles met een stoere uitstraling. Het openingsbeeld heeft mooi licht, alles klopt, de timing is perfect en het telelens-effect is ook te prijzen. Frits geeft ons het gevoel alsof we de geluiden én de rust van mens en landschap horen. Zijn werk spreekt tot de verbeelding. De actie, de mens, tegenover die kilometerslange leegte.

De andere twee genomineerden in deze categorie waren:

  • Jurriaan Teulings met het artikel “A-dem-be-ne-mend” in Magia Latina.
  • Jonathan Andrew met het artikel “In de voetsporen van de boeren” in National Geographic Traveler.

Winaar Video: Wouter Deboot

Katja Staring over de winnende video-inzending:

In “Dwars door Amerika” gaan we met Wouter Deboot mee fietsen en hadden echt het gevoel met hem op reis te zijn. We raakten al kijkend aan hem verknocht. Wouter trekt als eenmansfanfare door het landschap. Met camera’s op zijn fiets gemonteerd, maar ook shots makend van buitenaf en filmend vanuit de hand. Hij moet in z’n eentje overal op letten, maar juist doordat hij alleen is, komt hij dicht bij de mensen die hij spontaan ontmoet en ontwapenend en ontroerend in beeld brengt. Wouters persoonlijkheid en de manier waarop hij mensen ontmoet terwijl hij rondreist, is bijzonder. Dat we daarbij mogen zijn is nog bijzonderder. Zijn reportage is een must-see voor alle videomakers in de reiswereld.

De andere drie genomineerden in deze categorie waren:

  • Reinier van Oorsouw met zijn videoserie “Iran, is it really that bad”.
  • Marco Barneveld, Alessio Cuomo en René Koster met hun video “Keep Your Splendid Silent Sun”.
  • Brigitte de Graaff met haar vlog “Edinburgh, Schotland”.

De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat al sinds 2007 en is vernoemd naar de veelgeprezen reisjournalist en –auteur Aad Struijs (1946-2004). De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Jaarbeurs Utrecht en de partners Baltus Communications en USP Marketing PR.

Kijk voor alle inzendingen, genomineerden en winnaars op www.aadstruijspersprijs.nl

Sharing is caring!

Comments are closed.