Shadow

Cruisen met een huurjacht over het Canal du Midi naar Agde

Jaarlijks huren ongeveer 200 Nederlanders bij Le Boat, Europees marktleider in de verhuur van zelfbestuurde motorjachten, een motorjacht om op het Canal du Midi te gaan varen. Hoe zou het zijn om een vaarvakantie in Zuid-Frankrijk te houden? Het antwoord na een week varen op het Canal du Midi en het Canal du Rhône à Sète: superleuk! Lees onze ervaringen en tips.

De basis van Le Boat in Port Cassafières © Nico van Dijk
De basis van Le Boat in Port Cassafières © Nico van Dijk

Het Canal du Midi is in de zeventiende eeuw gegraven en loopt van Sète aan de Middellandse Zee naar Toulouse. Daarna loopt het kanaal verder als Canal du Garonne naar Bordeaux. We reizen af naar Port Cassafières waar een van de bases van Le Boat langs het Canal du Midi ligt. Le Boat is Europees marktleider in de verhuur van zelfbestuurde motorjachten.

Bij aankomst krijgen we een rondleiding door de boot, een Royal Mystique 20 van ruim 13 meter lengte, en uitleg over het varen. Een korte proefvaart onder leiding van een technicus leggen we met goed gevolg af.

Met een huurjacht varen over het Canal du Midi van Port Cassafières naar Agde

De echte vuurdoop komt pas de volgende dag. We gaan van de basis van Le Boat in Port Cassafières via Vias naar Agde. Doel is vooral om de boot echt te leren kennen en het varen op dit zuidelijkste stukje van het Canal du Midi te ervaren. De tocht zou normaal gesproken ongeveer vijf kwartier moeten duren, aldus de afstandentabel in de meegeleverde pilot. Afvaren met onze Royal Mystique 20, in 2012 gebouwd door het Duitse Bavaria Yachtbau, is een eitje: onze buren rechts, pardon, aan stuurboord, zijn al vertrokken, dus we kunnen zo gas geven en weg draaien.

Spelend met de gashendel en uitvogelend hoe de boot op het roer reageert varen we een stuk het Canal du Midi op. Na 2 kilometer meldt een bootje dat ons tegemoet vaart, dat er verderop een aanvaring heeft plaatsgevonden en dat het kanaal gestremd is. Dat begint lekker.

Enige tijd later zie we inderdaad dat een Franse rondvaartboot een botsing heeft gehad met een groot huurjacht dat nu dwars in het kanaal ligt. We minderen vaart en zien dat de rondvaartboot na verloop van tijd weer verder vaart, onze kant op. Omdat het kanaal steeds smaller wordt, besluiten we even uit te drijven om de rondvaartboot op een wat breder stuk te laten passeren. De schipper steekt in het voorbijgaan enthousiast zijn duim op en ook de passagiers zwaaien vrolijk naar ons. Het huurjacht heeft z’n koers inmiddels ook weer vervolgd en alles lijkt op rolletjes te gaan.

Waterbouwkundige hoogstandjes in het Canal du Midi

Het Ouvrage du Libron blijft voor menig schipper een uitdaging. © Nico van Dijk
Het Ouvrage du Libron blijft voor menig schipper een uitdaging. © Nico van Dijk

Maar het Canal du Midi zit vol wonderlijke waterbouwkundige hoogstandjes en de eerste daarvan doemt na iets meer dan drie kilometer op: het Ouvrage du Libron. Toen dit stuk van het Canal du Midi werd gegraven, stuitten de bouwers op de rivier de Libron die het kanaal kruist. Hoog water en overstromingen van deze rivier zouden de doorvaart in het kanaal ernstig belemmeren. Uiteindelijk werd in de negentiende eeuw een systeem ontwikkeld waarbij sluisdeuren aan de zijkant van het kanaal het hoge rivierwater moesten tegenhouden. Het geheel werd versterkt met een boogconstructie waar wij heel precies tussen- en onderdoor moeten varen.

Ramptoeristen bij het Ouvrage du Libron

Een groep fietsers is afgestapt en staat toe te kijken hoe de nieuwbakken kapitein dit varkentje gaat wassen. De ramptoeristen hebben geluk: mede dankzij de stevige Mistralwind komen we net niet helemaal goed voor de doorvaart te liggen. Een beetje vooruit en achteruit varen en bijsturen met de boegschroef maken net te weinig verschil. Zachtjes botsen we tegen de brugpijlers, die met rubber stootblokken zijn afgewerkt. Tsja, dit soort kunstwerken zijn nu eenmaal niet gebouwd op boten van 13,25 meter lang en 4,1 meter breed. Zachtjes links en rechts kusjes uitdelend aan de muren varen we onder de bogen door. Het is maar goed dat Le Boat z’n jachten heeft vol gehangen met stootranden en stootwillen.

Gelegenheidsschippers

De drie bruggen daarna bij Vias zijn gelukkig breder en hoger en leveren geen problemen op. Maar de Pont des Trois Yeux, halverwege Vias en Agde, is er wederom eentje uit de buitencategorie. Op de detailkaart op de waterkaart hebben we de maten van de brug gezien. De boog van de doorvaart is op het hoogste punt 3,70 meter. Maar verontrustender is dat de doorvaart enigszins schuin in het kanaal ligt. De brug is als het ware met een horizontale knik middenin gebouwd en de doorvaart aan de zijkanten is slechts 1,70 meter hoog. Misschien praktisch voor het wegverkeer, maar niet voor hedendaagse gelegenheidsschippers.

Nu hadden we in de haven al boten gezien met schade aan de zijkanten van het bovendek en die werd precies door dit soort boogconstructies veroorzaakt. Maar het gaat allemaal net en met op tijd bukken, komen we er zonder kleerscheuren doorheen.

De ronde sluis van Agde

De ronde sluis van Agde © Nico van Dijk
De ronde sluis van Agde © Nico van Dijk

We hebben eigenlijk gepland om door de ronde sluis bij Agde te varen, maar omdat we verzuimd hebben om de sluiswachter twintig minuten voor onze aankomst te bellen, moeten we te lang naar onze zin wachten. Bovendien hebben we al genoeg spannende momenten voor één dag meegemaakt en we willen ook nog boodschappen doen. Het welkomstpakket dat Le Boat verzorgd heeft, is erg lekker, maar bevat vooral ingrediënten voor de ‘apéro’. We keren de boot, varen de havenkom net voor de sluis in en gaan aan een van de laatste plekken aan de steiger liggen.

Naast ons ligt twee jachten van Le Boat met een Britse en Amerikaanse familie. Ze pakken de landvasten aan en helpen met afmeren. Dat gaat soepeltjes. Als we kort wat ervaringen uitwisselen, blijkt dat de Britten degenen zijn die de botsing met de rondvaartboot hebben gehad. Met enige tevredenheid blikken we terug op onze eerste vaardag. “You could always do worse”, zoals onze buren met gevoel voor understatement vaststellen.

Wie ook zelf het roer in handen wil nemen voor een vaarvakantie Frankrijk, Duitsland, Nederland, Engeland, Ierland of Canada kan het aanbod bekijken op de site van Le Boat.

Dit artikel maakt deel uit van een reisreportage Dit artikel maakt deel uit van een reisreportage over vaarvakanties in Zuid-Frankrijk. Lees ook:

Zorgeloos varen over het Canal du Midi met een huurboot van Le Boat
Cruisen op het Canal du Midi en Étang de Thau
Varen met een huurboot door Zuid-Frankrijk: het Canal du Rhône à Sète
Varen met een motorjacht over het Canal du Rhône à Sète

4/5 - (4 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *