Shadow

Zorgeloos varen over het Canal du Midi met een huurboot van Le Boat

Hordes Nederlanders kamperen jaarlijks in Zuid-Frankrijk om er te genieten van het goede leven: oude stadjes bekijken, wijn proeven en tot rust komen in de natuur. Maar datzelfde Zuid-Franse landschap krijgt vanaf het water een hele andere dimensie. Wij gingen varen over het Canal du Midi met een huurboot van Le Boat en zagen hoe Zuid-Frankrijk er vanaf het water uit ziet.

Sommige zeventiende eeuwse waterwerken in het Canal du Midi, zoals de Ouvrage du Libron, zijn niet gebouwd voor hedendaagse motorjachten. Soms pas het maar net. © Nico van Dijk
Sommige zeventiende eeuwse waterwerken in het Canal du Midi, zoals de Ouvrage du Libron, zijn niet gebouwd voor hedendaagse motorjachten. Soms pas het maar net. © Nico van Dijk

Tekst en foto’s: Nico van Dijk

Het Canal du Midi is in de zeventiende eeuw gegraven onder leiding van Pierre Paul Riquet en zijn opvolger Maarschalk Vauban en had als doel de Middellandse Zee via een kanaal te verbinden met de Atlantische Oceaan. Schippers hoefden dan niet meer de gevaarlijke, 2000 kilometer lange reis om Spanje en Portugal en door de stormachtige Golf van Biskaje te maken. De bouw van het 250 kilometer lange kanaal begon in april 1667 en was in 1681 klaar, zes maanden na de dood van Riquet.

Bouwkundige hoogstandjes

Het Canal is beroemd door de vele waterbouwkundige hoogstandjes, die zeker voor die tijd, voor heel wat bouwkundige hoofdbrekens hebben gezorgd. Het Canal du Midi kent onder meer aquaducten, ronde en ovalen sluizen, waterkeringen om kruisende rivieren in bedwang te houden en zelfs tunnels zoals de tunnel bij Malpas. Niet zo gek dus dat het Canal du Midi op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat. Grote delen van het Canal zien er nog net zo uit als driehonderd jaar geleden. Alleen zijn sinds 2007 worden alle sluisdeuren elektrisch bediend. En sinds 2012 zijn er ook sluizen die automatisch bediend worden.

Beroemd zijn ook de diverse passages waar je heerlijk in de koelte van de grote, overhangende platanen door groene gangen vaart, al dreigen veel van die platanen het loodje te leggen door een schimmelziekte.

De zeven sluizen van Fonserannes

Het Canal du Midi loopt van Sète aan de Middellandse Zee tot Toulouse om daar over te gaan in het Canal du Garonne. Oorspronkelijk telde het Canal slechts drie aquaducten, maar later zijn er nog een paar bij gebouwd. Liefhebbers van sluizen kunnen hun hart ophalen bij de zeven sluizen van Fonserannes, nabij Béziers. Het kanaal moet hier een hoogteverschil van 22 meter overbruggen. Bij Béziers loopt ook het Pont-Canal, een 200 meter lange waterbrug over de rivier de Orb. Het is met afstand de mooiste natuurstenen kanaalbrug uit de negentiende eeuw.

Na Béziers verandert het landschap. Het wordt vlakker en aan alles is te merken dat je dichter bij de Middellandse Zee komt. De Méditerrannée is overigens verboden terrein voor de rivierboten.

Varen over het Canal du Midi

Een van de bases van Le Boat langs het Canal du Midi: Port Cassafières © Nico van Dijk
Een van de bases van Le Boat langs het Canal du Midi: Port Cassafières © Nico van Dijk

Je mag zonder vaarbewijs varen over het Canal du Midi. Elke landrot kan bij Le Boat, of een andere verhuurorganisatie, een boot huren voor een vaarvakantie op het Canal du Midi. Maar dat betekent niet dat je zomaar in het diepe wordt gegooid. Op een van de bases van Le Boat langs het Canal du Midi, krijg je eerst een uitgebreide instructie over de bediening van je huurboot. Daarna ga je onder leiding van een boottechneut een stukje varen op het Canal. Eerst vaart de technicus, daarna mag jij keren, terugvaren en de boot achteruit inparkeren in de haven.

Bovendien krijg je een vuistdikke ‘pilot’ mee. Daarin zitten onder meer waterkaarten, een afstandentabel met vaartijden tussen de plaatsen en tips voor uitstapjes. In die map staat ook simpel uitgelegd hoe je bijvoorbeeld moet afvaren en wat je in sluizen en tunnels moet doen.

In een andere map zit een uitgebreide handleiding van de boot. Je kunt dus altijd nakijken, waar al die knopjes nou ook alweer voor zijn en hoe je bijvoorbeeld de pomp van de douche aan zet. Bij vragen of storingen kun je altijd met de basis van Le Boat bellen. Meestal krijg je dan uitleg hoe je het probleem kunt oplossen of naar welke haven je moet varen, waar een technicus van Le Boat je helpt.

Hoe is het varen over het Canal du Midi?

Varen over het Canal du Midi is niet moeilijk en heerlijk ontspannen. De huurboten van Le Boat zijn uiterst comfortabel en makkelijk te besturen. De grotere boten hebben allemaal een boegschroef, zodat aan- en afmeren en keren makkelijker verloopt. Bovendien zijn ze rondom beschermd met fenders en dikke rubber randen, zodat je bij een eventuele botsing niet meteen schade hebt. En het blijft een kanaal, dus je kunt lange stukken gewoon rechtuit varen. Alleen in haventjes en sluizen moet je manoeuvreren.

Oppassen voor lage bruggen

Maar het blijft opletten, want de bruggen, sluizen en tunnels zijn natuurlijk niet gebouwd op hedendaagse huurboten. De Pont Marengo bijvoorbeeld, nabij de sluis van Carcassonne, is de laagste brug van het hele Canal du Midi. De hoogte is slechts 3 meter 33, in het midden welteverstaan. Ook helpt het niet mee dat de doorvaart bij sommige bruggen niet in het midden ligt, dat er een knik in een brug zit of dat de basis van de pijler heel ver het water in steekt. En ja, af en toe komt je een lange, brede rondvaartboot tegen die stug koers houdt. En op het Canal du Rhone à Sète, dat vanaf Sète als het ware in het verlengde ligt van het Canal du Midi, kom je ook binnenvaartschepen tegen.

Wat is er zo leuk aan varen op het Canal du Midi?

Zelfgeplukte vijgen en bramen plus een flesje wijn op het bovendek bij de Écluse de Bagnas nabij Agde. Genieten van het goede leven op het water. © Nico van Dijk
Zelfgeplukte vijgen en bramen plus een flesje wijn op het bovendek bij de Écluse de Bagnas nabij Agde. Genieten van het goede leven op het water. © Nico van Dijk

Misschien wel het leukste aan varen op het Canal du Midi is dat je je dagelijkse jachtige leven verruilt voor het rustige leven op een motorjacht. Je vaart in wandeltempo door een mooi stukje Frankrijk, net zo lang en zo ver als je wilt. Je hebt de hele dag de tijd en je bent in de natuur. Of je legt je boot aan, haalt de meegehuurde fietsen van boord en gaat leuke stadjes of markten verkennen. Langs het kanaal liggen enkel schitterende dorpen en steden zoals Castelnaudary, de vestingstad Carcassonne, Argens-Minervois en Colombiers.Terug aan boord kun je de barbecue aansteken en je trekt een fles lokale wijn open. Kortom, varen op een huurboot over het Canal du Midi is genieten van het goede, Franse leven.

En hoe mooi is het als jij op het achterdek van je boot kunt toekijken bij de ‘Joutes Nautiques’, de traditionele vechtspelen van de Hearault, waarbij twee mannen, staand op een hoge trap op een houten roeiboot, elkaar met een lans in het water proberen te duwen. Of dat je de 14e juli, de nationale feestdag in Frankrijk, op het bovendek naar het vuurwerk kunt kijken.

Welke boten kun je huren op het Canal du Midi?

De Horizon 5 (voorste boot) en Horizon 2 zijn populaire, nieuwe huurboten van Le Boat om te varen op het Canal du Midi. © Nico van Dijk
De Horizon 5 (voorste boot) en Horizon 2 zijn populaire, nieuwe huurboten van Le Boat om te varen op het Canal du Midi. © Nico van Dijk

Tijdens onze vaartocht op het Canal du Midi kwamen we huurboten tegen van onder meer Le Boat, Les Canalous, Locaboat en France Fluvial. Le Boat is naar eigen zeggen Europees marktleider en heeft een vloot van 900 boten in diverse Europese landen. Bij Le Boat kun je kiezen uit 44 modellen huurboten. Ze verschillen in lengte, bouwjaar en faciliteiten aan boord. Ronduit chique boten zijn de Horizon-5 en Horizon-2 types. Ook heel populair zijn de Vision-boten. Die zijn ideaal als je bijvoorbeeld met twee stellen bent. De Vision-huurboten hebben een keuken en eethoek bij de boeg. Bekijk de vaarvakanties van Le Boat op het Canal du Midi.

Waar je in elk geval op moet letten als je een boot gaat huren op het Canal du Midi is of je huurboot een stuurwiel aan dek heeft. Een stuurwiel binnen is bij elk type boot standaard, maar niet elke huurboot heeft boven aan dek een tweede stuurwiel. En eerlijk is eerlijk: je mist toch wel veel als je alleen maar binnen in de stuurhut kunt sturen. Buiten sturen, met de zon op je bol en de wind door je haren, is echt veel meer genieten.

Zwemmen in het Canal du Midi: echt niet!

Ankeren en zwemmen in het Canal du Midi is helaas verboden. En als je ziet wat de boten allemaal overboord pompen, dan wil je er ook niet in duiken. Voor Nederlanders die gewend zijn overal voor anker te gaan en in het water te springen is dat even wennen. Maar als je op het zuidelijke deel van het Canal du Midi zit, bijvoorbeeld bij Agde of Portiragnes, dan kun  je je boot makkelijk afmeren en naar het strand van de Middellandse Zee gaan.

Varen over het Canal du Midi, het Étang de Thau en het Canal du Rhône à Sète

Bij het Canal du Rhone à Sète vaar je in een kanaal dat dwars door allerlei étangs loopt © Nico van Dijk
Bij het Canal du Rhone à Sète vaar je in een kanaal dat dwars door allerlei étangs loopt © Nico van Dijk

Als je van afwisseling houdt, kun je varen over het Canal du Midi combineren met een vaartocht over het Canal du Rhône à Sète. Dat laatste kanaal loopt helemaal door naar Tarascon. In het zuiden, tussen Frontignan en La Grande Motte, bestaat het Canal du Rhône à Sète uit een kanaal dat tussen muurtjes dwars door diverse binnenmeren loopt.

Om vanaf het Canal du Midi op het het Canal du Rhône à Sète te komen, moet je voorbij Agde het Étang du Thau oversteken. Dat is een 17 kilometer brede binnenzee die zich aan het eind van het Canal du Midi bij Marseillan begint. Als je de oversteek naar Sète wilt maken, moet je eerst bellen met de havenautoriteiten in een van de havenplaatsjes langs het étang. Als het harder dan windkracht drie waait, mag je niet oversteken. Het kan dus zijn dat je vanwege te harde wind een dagje langer in een haven moet blijven, dus hou daar rekening mee bij het plannen van je route.

Bovendien staat het Étang de Thau als zeer kwetsbaar ecosysteem te boek. Om de oester- en mosselvisserij te beschermen, is het verboden te zwemmen, te douchen aan boord en het toilet door te spoelen. In de havens kun je uiteraard wel gebruik maken van het sanitair op de wal. Dat neemt niet weg dat een vaartocht over het Canal du Mdi, het Etang de Thau en het Canal du Rhône à Sète wel de moeite waard is.

Dit artikel maakt deel uit van een reisreportage over vaarvakanties in Zuid-Frankrijk. Bekijk ook:
Cruisen met een huurjacht over het Canal du Midi naar Agde
Cruisen op het Canal du Midi en Étang de Thau
Varen met een huurboot door Zuid-Frankrijk: het Canal du Rhône à Sète
Varen met een motorjacht over het Canal du Rhône à Sète

4.7/5 - (6 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *