Shadow

Duitsland trekt meer jonge toeristen aan

Duitsland Eisenach Wartburg
Foto: DZT

Het aantal jonge toeristen uit Europa dat naar Duitsland op vakantie gaat, blijft stijgen. Dat is de positieve conclusie die de DZT kan trekken na afloop van het themajaar 2013 ‘Jong vakantieland Duitsland – HotSpots, Brandnew, Lifestyle’. Iris Gleicke, gecommitteerde van de Duitse regering voor de Nieuwe Deelstaten en voor Middenstand en Toerisme: ‘De DZT heeft eraan bijgedragen dat het thema ‘Toerisme gericht op kinderen en jongeren’ wereldwijd boven aan de agenda staat.’ De parlementaire staatssecretaris van het ministerie van Economie en Energie verwijst daarbij ook op het ‘nog altijd veelvuldig onderschatte economische belang van toerisme gericht op kinderen en jongeren en op de kansen die daar voor de branche liggen’. Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT, voegt hier het volgende aan toe: ‘Ons doel was om nog meer jongeren enthousiast te maken voor vakantieland Duitsland en dat is gelukt. Op basis van voorlopige cijfers van IPK International is afgelopen jaar het aantal vakantiegangers tussen 15 en 34 jaar vanuit Europa naar Duitsland gestegen met 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.’

Duitse jeugdherbergnetwerk

Het onderzoek ‘Toerisme gericht op kinderen en jongeren in Duitsland 2013’ is een initiatief van het Duitse jeugdherbergnetwerk (Deutsche Jugendherbergswerk, DJH) met het oog op een toekomstproject met ondersteuning van het Duitse ministerie van Economie en Energie (BMWi). Vakanties van kinderen, jongeren en jongvolwassenen in Duitsland zorgen voor een bruto-omzetvolume van zo’n 38,2 miljard euro (2013), ongeveer 62 miljoen reizen met overnachting(en) per jaar en omstreeks 670 miljoen dagtrips. Daarmee vormt dit segment nu al een belangrijke economische factor in de toerismebranche. ‘Samen met de DZT is het gelukt jonge toeristen uit de hele wereld doelgroepgericht te benaderen. Deze expertise zal ook van groot belang zijn voor onze werkzaamheden in Duitsland’, vertelt Bernd Dohn, hoofd van het Duitse jeugdherbergnetwerk.

Succesvolle social media-campagne

De breed opgezette social media-campagne ‘Youth HotSpots in Germany – share the moment’ vormde het middelpunt van de acties in het themajaar 2013. Deze campagne werd gelanceerd tijdens de ITB 2013. Aangezien bij jongeren het thema ‘reizen’ heel hoog scoort op social media, stonden platforms als Facebook, Twitter en Instagram evenals een nieuwe website en een mobiele app centraal bij de campagne. Tijdens de campagne, van maart 2013 tot december 2013, werden meer dan 260.000 bezoekers en meer dan 483.000 kliks geregistreerd op de campagne-website. De mobiele app over het themajaar werd 70.000 keer gedownload. Bovendien hebben meer dan 1.800 internationale jonge toeristen een eigen HotSpot op de website aangemaakt.

De communicatie en content die via social media werd gegenereerd waren eveneens een groot succes. De DZT kreeg van maart tot december 2013 meer dan 145.000 nieuwe likes op de twaalf Facebook-pagina’s. Het ‘engagement’ (interactiepercentage) steeg met twee procent. Op Twitter werden in dezelfde periode 11,4 miljoen ‘impressies’ behaald. Op Instagram werden meer dan 1.400 foto’s voor de campagne geüpload, die weer 50.000 reacties en meer dan 7.000 likes kregen. Bovendien is in 300 artikelen op blogs van internationale ‘travel bloggers’ geschreven over Jong vakantieland Duitsland. Daarop volgden 650.000 reacties.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *