Shadow

Nederlandse cruisemarkt heeft wind in de zeilen

Steeds meer Nederlanders gooien hun koudwatervrees overboord en boeken een cruisevakantie. In 2017 boekten 110.000 Nederlanders een cruisevakantie, een plus van 6 procent ten opzichte van 2016. Het is voor het eerst in jaren dat de Nederlandse cruisemarkt een groei laat zien.

De cijfers werden dinsdagmiddag gepresenteerd door Andy Harmer, senior vice-president van de internationale koepel van cruisebedrijven Cruise Lines International Association (CLIA). Procentueel gezien groeit de Nederlandse cruisemarkt daarmee sneller dan de gemiddelde Europese cruisemarkt die een plus van 2,5 procent vertoonde. Lees meer over het aantal Nederlandse en Europese cruisevakanties op Decruisegids.nl.

En de groei is er naar verwachting nog niet uit. Dit jaar verwacht CLIA dat zich wereldwijd 27 miljoen mensen inschepen voor een cruisevakantie. Vooral Azië is een groeimarkt. Ben jij al op cruise geweest? Boek een cruise bij onder meer Cruisewinkel.

Meer variatie in cruiseschepen

Dat de cruisemaatschappijen vertrouwen hebben in een aanhoudende groei, blijkt wel uit hun investeringsprogramma’s. Alleen al aan nieuwe schepen staat er voor 60 miljard dollar op stapel. Dat is nog exclusief investeringen in renovatie en verlengen van bestaande cruiseschepen. “Dat betekent dat er meer variatie in schepen komt en dat bredere groepen bereikt kunnen worden:, aldus Harmer. “Als branche staan we op een keerpunt van nichevakantie tot vakantie voor brede groepen. En op elke markt kan het aantal cruisevakanties nog stijgen.”

Trends in cruisen: unieke ervaringen

Harmer ziet een aantal trends in de cruisemarkt. Omdat de bestemming nog de belangrijkste keuzefactor voor de cruiseganger is, investeren cruisemaatschappijen in een langer verblijf in de havens (de meerdaagse stay-over) en bijvoorbeeld landexcursies in de privé-sfeer.

Dat past ook bij de trend dat cruisegangers, en vakantiegangers in het algemeen, meer op zoek zijn naar unieke ervaringen. Zo wordt het bij steeds meer cruisemaatschappijen mogelijk om bijzondere excursies te boeken. Je kunt bijvoorbeeld met de chefkok mee naar de lokale markt, daar inkopen doen en zien hoe de producten aan boord verwerkt worden. Ook bijzondere Zodiac- en kano-excursies in bijvoorbeeld Alaska of de Noorse fjorden zijn in opkomst.

Die zoektocht naar nieuwe ervaringen hangt deels samen met de opkomst van ‘millennials’, de internetgeneratie die kort voor de eeuwwisseling geboren werd. Senioren zijn nog steeds de grootste doelgroep van cruisemaatschappijen, maar de millenials zijn in opkomst.

Groei in riviercruises

Tegelijkertijd ziet Harmer ook dat riviercruises sterk groeien. Riviercruiseschepen worden gerenoveerd en krijgen bijvoorbeeld spa’s aan boord of kamers met een tussendeur die naar believen open of dicht kan. Dat is aantrekkelijk voor families. Ook bij riviercruises worden nieuwe routes geopend zoals de Mississippi, de Ganges of diverse Franse rivieren die nog niet eerder door cruiseschepen werden aangedaan.

Cruiseganger wil geen platgetreden paden meer

Bij het zoeken naar unieke ervaringen zien de cruisemaatschappijen dat de cruisereiziger ‘off the beaten track’ wil. Hij of zij boekt cruises naar bestemmingen die soms alleen per cruiseschip te bereiken zijn, zoals de Galapagos Eilanden, Alaska of Antarctica. Diverse cruisemaatschappijen zoals Seabourn, Regent Seven Seas en Silversea springen daar op in. Celebrity Cruises bijvoorbeeld bouwt in Nederland een cruiseschip dat speciaal bestemd is voor cruises naar de Galapagos Eilanden.

Ook verandert de manier waarop de cruisebranche zelf over cruises praat. “Voorheen werden schepen aangeprezen hoe groot ze waren en hoeveel restaurants er aan boord waren”, geeft Harmer als voorbeeld. “Tegenwoordig wordt veel meer over de ervaringen aan boord gepraat, zoals lezingen door bijzondere wetenschappers, het entertainment en de excursies.” Lees meer over de nieuwe diner-ervaring op de Celebrity Edge.

Samenwerken met bekende merken

Daarom gaan cruisemaatschappijen steeds meer samenwerken met merken die van toegevoegde waarde zijn. Zo heeft MSC Cruises samenwerkingen met Lego en Cirque du Soleil. Die laatste maakt speciale voorstellingen die alleen aan boord van MSC-schepen opgevoerd worden. Holland America Line werkt onder meer samen met het Rijksmuseum en BBC Earth.

De laatste trend is dat cruisemaatschappijen investeren in nieuwe technologie en handige apps die de ervaringen aan boord kunnen verrijken.

5/5 - (3 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *