Shadow

Duurzaam cruisen op de MSC Euribia, het meest duurzame cruiseschip ter wereld

De cruisesector is wereldwijd volop bezig met verduurzaming. MSC Cruises is daarbij een van de toonaangevende spelers. Het nieuwste cruiseschip van MSC Cruises, de MSC Euribia, maakte in juni 2023 als eerste cruiseschip ter wereld een cruise die netto CO2-emissieloos was. De redactie van Reisprofs.nl voer mee op deze bijzondere doopcruise.

De MSC Euribia bij de Passenger Terminal Amsterdam. Het nieuwste cruiseschip van MSC Cruises telt 19 dekken. Alleen dek 17 ontbreekt. 17 is in Italië, waar de rederij oorspronkelijk vandaan komt, een ongeluksgetal. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
De MSC Euribia bij de Passenger Terminal Amsterdam. Het nieuwste cruiseschip van MSC Cruises telt 19 dekken. Alleen dek 17 ontbreekt. 17 is in Italië, waar de rederij oorspronkelijk vandaan komt, een ongeluksgetal. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

Cruisen heeft voor veel mensen, vooral mensen die nog nooit op een cruisevakantie zijn geweest, een niet zo heel positief imago. Cruiseschepen verbranden stookolie en de bemanning kiepert tijdens een cruise van alles overboord. Dergelijke clichés zijn al lang achterhaald, maar blijven desalniettemin hardnekkig. De feiten zijn anders. Cruiseschepen die op stookolie varen, mogen bijvoorbeeld al jaren niet meer aanleggen in de Amsterdamse cruisehaven. Bovendien heeft de Europese Unie in 2020 strenge regels ingevoerd om de uitstoot van zwavel en stikstof te minimaliseren. De invoering van walstroom moet er voor zorgen dat cruiseschepen in de havens de motoren uit kunnen zetten en toch voldoende stroom hebben voor verlichting en verwarming.

Innovatie in duurzaam cruisen heeft bovendien een flinke impuls gekregen doordat cruiseschepen vanaf 1 januari 2024 in de Europese Unie moeten betalen voor elke ton CO2 die ze uitstoten. “Elk nieuw cruiseschip is 20 procent schoner dan z’n voorganger”, aldus Marie-Caroline Laurent, topvrouw van CLIA, de wereldwijde koepelorganisatie van bedrijven in de cruisesector. “Ik ken geen sector waarin zulke grote stappen worden gezet met duurzame brandstoffen die nu beschikbaar zijn.”

MSC Euribia, een van de grootste cruiseschepen ter wereld

De nieuwste innovaties op dat vlak zijn te vinden op de MSC Euribia, het 22ste cruiseschip in de vloot van MSC Cruises. De MSC Euribia is 331 meter lang, 43 meter breed en 65 meter hoog. Het schip heeft een volume van 184.011 brutoregisterton, goed voor een plek in de top tien van grootste cruiseschepen ter wereld. Aan boord is plaats voor maximaal 6327 passagiers die verzorgd worden door ongeveer 1700 bemanningsleden.

Boek cruisevakanties met MSC Cruises rechtstreeks bij MSC Cruises of bij Cruisereizen, Zeetours, Corendon en CruiseOnline.

Het bijzondere aan de MSC Euribia is dat het vaart op LNG, vloeibaar aardgas. LNG is, sinds de introductie van het eerste cruiseschip op die brandstof in 2019, zo ongeveer de standaard brandstof geworden voor de meeste nieuw te bouwen cruiseschepen. LNG is momenteel de schoonste brandstof voor scheepsmotoren. Met LNG daalt de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof met 95 procent. De uitstoot van zwaveldioxide is nagenoeg nul. Vrijgekomen methaan, een sterk broeikasgas, wordt op de MSC Euribia gebruikt voor de brandstofcellen waarmee waterstof geproduceerd wordt. Dat wordt gebruikt voor de stroomvoorziening als het schip geen gebruik kan maken van walstroom, waarover later meer.

Het probleem is alleen dat de grootschalige productie van LNG flink opgevoerd moet worden om aan de wereldwijde vraag te voldoen en dat LNG niet altijd beschikbaar is. Daarom zijn de motoren van de MSC Euribia zo ontworpen dat het schip diverse soorten brandstof kan gebruiken, dus ook diesel.

MSC Euribia vaart nog zuiniger dan gedacht

Tijdens de doopcruise van de MSC Euribia verliep netto CO2-emissieloos. Bij de verbranding van LNG komen geen zwaveldioxeds vrij en ook de uitstoot van stikstofoxiden is met 85 procent verminderd ten opzichte van conventionele scheepsbrandstoffen. Daarnaast zitten de schoorstenen van moderne cruiseschepen voor 'scrubbers' om zoveel mogelijk vervuiling af te vangen. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
Tijdens de doopcruise van de MSC Euribia verliep netto CO2-emissieloos. Bij de verbranding van LNG komen geen zwaveldioxeds vrij en ook de uitstoot van stikstofoxiden is met 85 procent verminderd ten opzichte van conventionele scheepsbrandstoffen. Daarnaast zitten de schoorstenen van moderne cruiseschepen voor ‘scrubbers’ om zoveel mogelijk vervuiling af te vangen. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

Groot voordeel van LNG is dat het geen zwavel uitstoot. Maar misschien wel het meest opvallend was dat de doopcruise van de scheepswerf in het Franse St-Nazaire via Amsterdam naar Kopenhagen ook netto CO2-emissieloos was. MSC had voor deze eerste cruise namelijk 400 ton LNG ingeslagen dat door een Scandinavisch bedrijf was opgewekt uit biomassa. En volgens de officiële regels is het daarom een netto CO2-emissieloze cruise geweest. Na afloop van de cruise bleek overigens dat de MSC Euribia nog zuiniger met brandstof was omsprongen dan vooraf berekend, waardoor er nog 15 ton LNG bespaard was.

Duurzaam geproduceerd LNG

Verder werd bekend dat de samenwerking van MSC Cruises met de Scandinavische LNG-leverancier Gasum wordt uitgebreid. Gasum gaat  duurzaam geproduceerde LNG blijven leveren voor de MSC Euribia. En beide partijen gaan samen synthetische e-LNG gemaakt van hernieuwbare energie ontwikkelen. Op die manier moet de hele vloot van MSC Cruises in 2050 netto nul broeikasgassen uitstoten. Ook kijken de bedrijven die bij de cruisebranche en de bouw van cruiseschepen betrokken zijn, of ze kunnen samenwerken met de luchtvaartsector. Die moet immers ook in rap tempo verduurzamen.

Dat de MSC Euribia op een relatief schone scheepsbrandstof vaart is natuurlijk leuk, maar de schoonste brandstof is brandstof die je niet verbruikt. Daarom is bij de bouw van de MSC Euribia gekozen voor een rompontwerp dat het schip zo soepel mogelijk door het water laat klieven. Ook wordt het schip voortdurend zodanig gebalanceerd dat het brandstofverbruik geoptimaliseerd wordt.

Vermindering onderwaterlawaai goed voor het zeeleven

 de duurzame kant van de MSC Euribia nog eens te benadrukken, heeft MSC Cruises de Duitse graficus Alex Flämig een opvallende beschildering van de romp van de MSC Euribia laten maken. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
de duurzame kant van de MSC Euribia nog eens te benadrukken, heeft MSC Cruises de Duitse graficus Alex Flämig een opvallende beschildering van de romp van de MSC Euribia laten maken. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

De romp en de schroeven zijn ook zo ontwikkeld dat er zo min mogelijk onderwaterlawaai geproduceerd wordt. Al kunnen we niet uitsluiten dat door de grandioze afterparty met dj Bob Sinclar aansluitend op de doopceremonie van de MSC Euribia een enkel zeedier toch een kortere nachtrust heeft gekregen.

Dat onderwaterleven wordt ook op een andere manier een handje geholpen. Scheepsrompen zijn voorzien van anti-aangroeiverf. Die moet voorkomen dat allerlei zeedieren en planten zich aan het schip hechten wat de waterweerstand vergroot. In het verleden werden daarvoor giftige verven gebruikt, maar dat mag niet meer, ook niet voor motor- en zeiljachten overigens. Ook de romp van de MSC Euribia is van milieuvriendelijke verf voorzien.

Ook bij het ballastwater, dat schepen innemen om stabiel te blijven, zijn maatregelen genomen om te voorkomen dat zeedieren met het cruiseschip meereizen en elders op de wereld een gevaar vormen voor de lokale onderwater flora en fauna.

Zeeleven in kaart brengen

De MSC Foundation is de goede-doelen-organisatie van MSC Cruises, steunt projecten op het gebied van duurzaamheid en milieubescherming, maar verleende bijvoorbeeld ook noodhulp bij de aardbevingen en Turkije en Syrië. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
De MSC Foundation is de goede-doelen-organisatie van MSC Cruises, steunt projecten op het gebied van duurzaamheid en milieubescherming, maar verleende bijvoorbeeld ook noodhulp bij de aardbevingen en Turkije en Syrië. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

Verder is de MSC Euribia voorzien van faciliteiten om zeewatermonsters genomen kunnen worden. Daarin zit DNA van zeedieren en planten. Daarmee wetenschappers onderzoek kunnen doen naar de kwaliteit van het zeeleven langs de routes die cruiseschepen afleggen. Bij expeditieschepen, die veel in de poolwateren varen, bestonden al dergelijke samenwerkingen, maar voor zover ons bekend is MSC Cruises de eerste grote cruisesmaatschappij die dit ook bij gewone cruises mogelijk maakt.

Prioriteit voor walstroom

Ook bij het dagelijks leven aan boord voert duurzaamheid de boventoon. Als de MSC Euribia aan wal ligt, kan het schip gebruik maken van walstroom, mits die door het havenbedrijf geleverd kan worden. Daardoor hoeven de motoren van het schip niet te draaien om stroom en warmte voor de hutten en de vele faciliteiten aan boord te produceren. Twintig procent van het energieverbruik van een cruiseschip vindt plaats als het in de haven ligt. Gebruik van walstroom kan dus flink schelen in de uitstoot van schadelijke stoffen.

Kort na de doopcruise van de MSC Euribia maakte de cruise divisie van de MSC Group bekend dat zij de komende jaren al haar cruiseschepen gebruik wil laten maken van walstroom, mits die aanwezig is. Daarvoor worden nu de bestaande walstroomfaciliteiten in tal van havens getest.

De twee verdiepingen tellende Galleria, de winkel- annex horeca promenade op de MSC Euribia, heeft net als haar 4 zusterschepen een bina honderd meter lang led-plafond. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
De twee verdiepingen tellende Galleria, de winkel- annex horeca promenade op de MSC Euribia, heeft net als haar 4 zusterschepen een bina honderd meter lang led-plafond. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

Het punt is alleen dat nog niet in alle havens walstroom aanwezig is. Bij de Cruiseport Rotterdam aan de Wilhelminakade is walstroom voor cruiseschepen pas in 2024 leverbaar. In Amsterdam kunnen riviercruiseschepen nu al wel aan de walstroom. Zeecruiseschepen moeten tot 2025 wachten. In de havens in landen rondom de Oostzee wordt ook hard gewerkt aan de uitrol van walstroom.

Sinds 2017 heeft MSC Cruises op alle nieuwe cruiseschepen een walstroom-aansluiting laten installeren. Ook op de oudere schepen kunnen bij een renovatie walstroominstallaties ingebouwd worden. Ook op de nieuwe Explora-cruiseschepen, een luxe dochtermerk van MSC Cruises waarvan het eerste cruiseschip op 17 juli in de vaart komt, wordt standaard een walstroom voorziening ingebouwd.

Duurzaam omspringen met water en afval

Verder wordt aan boord zuinig omgesprongen met water en afval. Drink- en douchewater wordt gewonnen door zeewater te ontzilten. En dat water is zo schoon dat er op bijvoorbeeld de MSC World Europa, het op één na nieuwste cruiseschip van MSC Cruises, aan boord bier van wordt gebrouwen. Voor het schoonmaken wordt water gebruikt dat uit de airconditioning wordt gewonnen. De vijf zwembaden van de MSC Euribia, waarvan het hoofdzwembad tot de grootste zwembaden op zee behoort, worden gevuld met gereinigd zeewater. Al het afvalwater wordt gereinigd naar een kwaliteit die hoger is dan de meeste reinigingsinstallaties aan wal, weet Frank van den Steen, landenmanager van MSC Benelux.

“Thuisblijven heeft meer effect op het milieu”

En tsja, al die ruim 6300 passagiers veroorzaken nogal wat afval. Maar al dat afval wordt aan boord gescheiden en klaargemaakt voor hergebruik. Zestig procent van het afval aan boord kan hergebruikt worden. “Dat is meer dan een gezin aan wal doet”, stelt landenmanager Van den Steen, “Als die 6400 passagiers thuis zouden blijven, heeft dat een groter effect op het milieu.”

Dankzij alle innovaties is de MSC Euribia momenteel het meest duurzame cruiseschip dat op aarde rondvaart. Duurzamer ook dan alle vrachtschepen van de veel grotere wereldwijde koopvaardijvloot. Maar ook die zal in 20250 duurzaam moeten varen.

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

5/5 - (2 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.