Shadow

Woede en teleurstelling om schrappen vluchten Schiphol

De aankondiging van Schiphol-topman Dick Benschop dat Schiphol deze zomer gemiddeld tot 13.500 passagiers per dag minder wil vervoeren, heeft tot woede en teleurstelling geleid. Veel vakantiegangers zien hun vakantie in het water vallen. Luchtvaartmaatschappijen zijn vooral ‘teleurgesteld’ dat ze na twee coronajaren uitgerekend in het hoogseizoen minder tickets kunnen verkopen.

Dit artikel wordt regelmatig geactualiseerd. Laatste update 2 augustus 2022.

Personeelstekorten op Schiphol zorgen al sinds de meivakantie voor lange wachtrijen bij incheckbalies, de beveiliging en de bagagebanden. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
Personeelstekorten op Schiphol zorgen al sinds de meivakantie voor lange wachtrijen bij incheckbalies, de beveiliging en de bagagebanden. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

Update 24 juni 2022: Naar aanleiding van het beperken van het aantal vluchten vanaf Schiphol heeft Transavia een deel van haar vliegtuigen van Amsterdam naar Eindhoven en Rotterdam overgeheveld. Daardoor kan naar eigen zeggen 70 procent van de vluchten doorgaan. Daarbij gaat het om ruim 13.000 boekingen. Desondanks moet Transavia tussen 7 juli en 14 augustus nog 240 vluchten annuleren. Gedupeerde passagiers krijgen direct hun ticketkosten terug of krijgen het aanbod om hun vlucht uit te stellen tot de periode tussen 28 augustus 2022 en maart 2023.

Rechten consumenten

Maar met die mededeling heeft Transavia zich de woede van de Consumentenbond op de hals gehaald. Volgens de bond vertelt Transavia niet dat de consument nog meer rechten hebben. Zo mag je als Transavia-klant zelf ook bij een gelijkwaardig ticket bij andere maatschappij boeken en moet Transavia die kosten betalen. Ook moet Transavia volgens de bon klanten de mogelijkheid bieden om op dezelfde dag te vliegen met een andere vlucht of op een dag die de consument zelf kiest. Lees meer welke rechten je als consument hebt bij geannuleerde of omgeboekte vluchten.

KLM: vluchten gaan ‘gewoon’ door

KLM heeft inmiddels laten weten dat het maar een beperkt aantal vluchten hoeft te schrappen. Reizigers die al geboekt hebben kunnen gewoon op vakantie. Wel kan het zijn dat ze op dezelfde dag of een dag daar dicht bij in de buurt op een andere vlucht omgeboekt worden. Dat kan doordat de luchtvaartmaatschappij soms meerdere keren per dag op dezelfde bestemming vliegt. Verder zet KLM een rem op de verkoop van tickets.

Vergelijk prijzen van vliegtickets bij onder meer KLM, TUI, Tix, Skyscanner en Lufthansa.

Maximum aantal reizigers per dag op Schiphol, ook in de herfst

Passagiers moeten helemaal naar het einde van vertrekhal 1 lopen, daar naar buiten gaan en hebben dan nog een lange wandeling tot halverwege de parkeerterreinen voor de boeg voordat ze achteraan in de rij voor de security kunnen aansluiten. Wachttijden van anderhalf tot twee uur zijn geen uitzondering. Omdat de incheckbalies waar je ruimbagage kunt afgeven ook met personeelstekorten kampen én pas 2 uur voor vertrek open gaan, is het advies om alleen ruimbagage mee te nemen. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl
Passagiers moeten helemaal naar het einde van vertrekhal 1 lopen, daar naar buiten gaan en hebben dan nog een lange wandeling tot halverwege de parkeerterreinen voor de boeg voordat ze achteraan in de rij voor de security kunnen aansluiten. Wachttijden van anderhalf tot twee uur zijn geen uitzondering. Omdat de incheckbalies waar je ruimbagage kunt afgeven ook met personeelstekorten kampen én pas 2 uur voor vertrek open gaan, is het advies om alleen ruimbagage mee te nemen. © Nico van Dijk / Reisprofs.nl

Het was geen fijne boodschap die Schiphol-baas Dick Benschop donderdagavond 16 juni in een ingelaste persconferentie had. Schiphol gaat in ieder geval van 7 tot en met 31 juli een maximum stellen aan het aantal reizigers dat per dag kan vertrekken vanaf de luchthaven. Eind juni wordt besloten of die maatregel ook in augustus en de maanden daarna wordt ingevoerd.

Aanleiding voor de maatregelen zijn de enorme personeelstekorten op Schiphol. Er zijn met name te weinig beveiligers. Het opleiden van beveiligers duurt ongeveer zes weken.

Als er op een dag minder reizigers kunnen vliegen vanaf Schiphol bepaalt de onafhankelijke slotcoördinator Hugo Thomassen van Airport Coordination Netherlands, die over de verdeling van de starts en landingen gaat, hoe de vluchten verdeeld worden. Luchtvaartmaatschappijen moeten dan minder stoelen verkopen, vluchten annuleren of verplaatsen naar andere vliegvelden, of passagiers omboeken. Luchtvaartmaatschappijen zouden volgende week te horen krijgen hoeveel vluchten van Schiphol niet door kunnen gaan.

Het gaat in elk geval om passagiers die hun reis op Schiphol beginnen en door de check-in en beveiliging moeten. Daar zitten momenteel de grootste personeelsproblemen. Overstappende passagiers zouden dus niet door de maatregelen getroffen worden.

Gemiddeld 13.500 passagiers per dag te veel op Schiphol

Schiphol moet fors minder passagiers verwerken. © Jeanine M / Pixabay
Schiphol moet fors minder passagiers verwerken. © Jeanine M / Pixabay

Benschop kon nog niet zeggen om hoeveel vluchten en passagiersaantallen het gaat. “In de vooruitzichten voor juli zijn er gemiddeld 13.500 stoelen te veel beschikbaar ten opzichte van het aantal beveiligers”, schrijft Schiphol in een verklaring. Hoeveel reizigers er uiteindelijk gedupeerd worden, kon Benschop nog niet zeggen. Dat komt onder meer doordat Schiphol nog met de luchtvaartmaatschappijen overlegt hoeveel vluchten om te boeken zijn.

In datzelfde statement belooft Schiphol dat passagiers ‘een paar weken van te voren’ horen dat hun vlucht niet vertrekt. Inmiddels is duidelijk dat de slotcoördinator medio juli de luchtvaartmaatschappijen zal informeren over de luchthavencapaciteit tussen 1 en 28 augustus.

Update 2 augustus 2022: Inmiddels is bekend geworden dat ook in september en oktober het mes gaat in de passagiersaantallen. In september kunnen er maximaal 67.500 reizigers per dag vanaf Schiphol vertrekken. In oktober zijn 69.500 reizigers per dag welkom. Dat betekent dat er ook in de herfstvakantie minder reizigers dan gewoonlijk mogen vertrekken.

‘KLM draait op voor schrappen van ongeveer 7000 passagiers per dag’

Update 20 juni: Inmiddels is duidelijk geworden dat KLM, de grootste klant van Schiphol, in juli dagelijks gemiddeld 7000 stoelen zou moeten inleveren. Dat zou de slotcoördinator, die over het toewijzen van starts en landingen gaat, aan het ANP en de NOS hebben gemeld. Ook de andere luchtvaartmaatschappijen zouden inmiddels op de hoogte zijn.

Corendon heeft al laten weten dat het 150 vluchten heeft omgeboekt van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport. Dat komt neer op een kwart van alle vluchten van Corendon Dutch Airlines. Andere reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zijn nog bezig de consequenties van alle maatregelen in kaart te brengen. Zij verwachten deze en volgende week hun klanten te kunnen informeren.

Structureel minder vluchten vanaf Schiphol

De maatregelen die Schiphol neemt staan los van kabinetsplannen om het aantal vluchten vanaf de nationale luchthaven structureel drastisch te verlagen. Uitgerekend diezelfde donderdag lekten via De Telegraaf plannen uit om het aantal vluchten vanaf Schiphol structureel met 10 procent of wellicht meer te verlagen. Door ongeveer 50.000 tot 80.000 vliegbewegingen per jaar te verminderen kan Schiphol aan de milieunormen voldoen en zou de geluidsoverlast voor de omgeving verminderd kunnen worden.

Ultrafijnstof Schiphol mogelijk schadelijk

Alsof de problemen rond Schiphol nog niet groot genoeg zijn, meldt De Telegraaf maandag 20 juni op basis van een uitgelekt RIVM-rapport dat omwonenden rond Schiphol mogelijk een verhoogde kans hebben op hart- en vaatziekten door ultrafijnstof dat van de luchthaven afkomstig is. Ook zijn er signalen dat zwangere vrouwen rondom Schiphol een verhoogde kans op vroeggeboorte hebben. Daar zijn echter nog geen bewijzen voor. Het rapport zou later deze week gepubliceerd worden.

Rechten van Consumenten

De reacties op het besluit van Schiphol om in de zomervakantie vluchten te schrappen, heeft veel reacties losgemaakt. Consumenten zien hun vakantie in het water vallen. Als je een pakketreis geboekt hebt, is je reisorganisatie verplicht je een alternatief aan te bieden of je je geld terug te geven, aldus Joyce Donat, woordvoerster van de Consumentenbond op Radio 1. Maar als je zelf een losse tickets, een hotel of een huurauto hebt geboekt, is het een lastiger verhaal. Voor vergoeding van je ticketkosten kun je terecht bij je vliegmaatschappij. Maar kosten van een hotel, huurauto of gemiste cruise zijn lastiger te verhalen als je alles zelf geboekt hebt. De Consumentenbond onderzoekt momenteel or Schiphol juridisch aan te pakken is via een massaclaim.

‘Wanbeleid van Schiphol’

De Consumentenbond spreekt in een verklaring van ‘wanbeleid van de luchthaven’. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “De planning van vluchten gebeurt maanden van tevoren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top.”

Niet alleen Benschop sprak van een ‘rotgevoel’. Reisorganisaties, die na twee coronajaren eindelijk een goede zomeromzet dachten te realiseren, zijn woedend. Zij krijgen hun handen vol aan het omboeken of annuleren van vakanties en moeten in een nog onbekend aantal gevallen klanten geld teruggeven. Maar zelf kunnen zij bijvoorbeeld de aanbetalingen van hotels in het buitenland niet terugvorderen. Bovendien vrezen ze dat veel klanten die last minute zouden boeken, nu zelf maar met de auto of de trein op vakantie gaan.

ANVR naar de rechter

De ANVR, de koepel van reisorganisaties, heeft al aangekondigd naar de rechter te stappen om de schade van annuleringen en gemiste boekingen op Schiphol te verlaten. “De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders. Door het falende personeelsbeleid van Schiphol dreigt de annulering van al geboekte vakanties vanaf die luchthaven de komende zomerperiode. Ook vissen er mensen die nog moeten boeken achter het net. Reisbedrijven worden ondertussen overspoeld met vragen van klanten over het al dan niet doorgaan van hun vakantie”, aldus de ANVR in een reactie.

“Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen”, zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. “Maar de voortdurende onzekerheid die Schiphol laat bestaan over de oplossing van de problemen leidt ook nog eens tot een hausse aan vragen van klanten die ANVR-bedrijven ook nog niet kunnen beantwoorden. De schade van annuleringen en gemiste boekingen gaat enorm zijn en zullen we zeker gaan verhalen op de veroorzaker.”

Om mee te helpen de problemen op te lossen onderzoekt de ANVR de mogelijkheid om personeel van ANVR-reisbedrijven te laten meewerken op de luchthaven. “Als Schiphol daarvoor open staat denken we snel honderden medewerkers voor de drukste momenten te kunnen detacheren.”

Transavia ‘teleurgesteld’

Budgetvlieger Transavia heeft in een verklaring ‘teleurgesteld’ te zijn dat Schiphol de luchtvaartmaatschappijen verplicht om veel minder passagiers te vervoeren. De luchvraartmaatschappij ‘voelt zich genoodzaakt aanzienlijk minder stoelen in de verkoop te zetten’. Ook annuleren zal nodig zijn.

“Onze passagiers willen duidelijkheid”, zegt Transavia-ceo Marcel de Nooijer. “Om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen, remmen we daarom de verkoop van tickets voor de zomer (van 7 juli t/m 28 augustus) door nog maar een zeer beperkt aantal tickets te verkopen en verkleinen we het maximaal aantal passagiers op een aantal vluchten. En annuleren zal daarnaast ook nodig zijn, maar dat proberen we zoveel mogelijk te beperken. We verwachten dat we in de loop van volgende week meer duidelijkheid hebben hierover.”

TUI Fly: geen annuleringen

TUI Fly laat via het vakblad Travmagazine weten dat het geen vluchten hoeft te annuleren. Wel wordt een deel van de vluchten verplaatst naar Rotterdam The Haigue Airport en Luik.

Vliegen vanaf andere luchthavens

“Na twee zware coronajaren hadden we het ook nodig om weer volop te kunnen vliegen om financieel gezond te worden”, zegt De Nooijer. “Dit is een enorme strop voor onze passagiers en voor ons bedrijf. Het gedwongen reduceren van het aantal passagiers is zeer ongewenst en moet eenmalig en kortstondig zijn.” Wel blijft Transavia tickets verkopen voor vluchten vanaf Eindhoven, Rotterdam en Brussel, maar ook daar raken de vluchten nu snel volgeboekt.

Lees ook:

Vergelijk prijzen van vliegtickets bij onder meer KLM, TUI, Tix, Skyscanner en Lufthansa.

Deze zomer met de auto op vakantie?

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

Waardeer dit artikel post
close

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *

Sharing is caring!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.