Met de trein naar Duitsland wordt nog een stukje leuker nu de nieuwe ICE-trein ook vanuit Nederland rijdt. De ICE 3neo heeft tal van verbeteringen ondergaan. Zo kun je makkelijker je fiets in de trein meenemen en voor rolstoelers is er een rolstoellift aan boord. Verder hebben NS en Deutsche Bahn aangekondigd dat er in 2025 een rechtstreekse ICE gaat rijden tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en München.

Treinliefhebbers hebben ze ongetwijfeld al gespot: de nieuwe ICE-treinen. Deze ICE 3neo-zoals de officiële naam luidt, reden al sinds 2022 in Duitsland, maar rijden nu ook in Nederland.
Qua uiterlijk lijken de nieuwe ICE 3neo’s heel erg op hun voorganger de ICE3M, maar achter het grijze gestroomlijnde uiterlijk gaan tal van verbeteringen verborgen. De oude ICE3M rijdt al 24 jaar en sindsdien heeft de techniek niet stilgestaan. Ook eisen treinreizigers meer comfort. Ook werden de oude treinen storingsgevoelig. Vandaar dat fabrikant Siemens in opdracht van Deutsche Bahn een compleet nieuwe trein op de rails heeft gezet. Eind 2029 moeten er negentig rondrijden in Duitsland, Nederland en België. De ICE 3neo heeft een maximum snelheid van 320 kilometer per uur.
Elke nieuwe ICE-trein heeft 439 zitplaatsen. Het interieur is vernieuwd en de treinen doen wat huiselijker aan. Ook de problemen met de airconditioning, die de afgelopen zomers in de oude treinen nog voor veel problemen zorgden, zijn als het goed is opgelost.
ICE-treinen met rolstoellift
Maar de nieuwe ICE-treinen hebben meer verbeteringen ondergaan. Er zijn extra deuren geplaatst, zodat in- en uitstappen sneller kan. Ook reizigers met een rolstoel kunnen makkelijker de trein in dankzij de rolstoellift. De deur waar deze rolstoelllift zit, laat een klikkend geluid horen. Dat is ook handig voor slechtzienden.
Makkelijker met je fiets in de ICE naar Duitsland
Het is nu ook mogelijk om je fiets in de ICE mee te nemen. Er is een speciale afdeling waar je je fiets in een houder kunt plaatsen. Daarachter zijn zitplaatsen, zodat je altijd je fiets in de gaten kunt houden. Per trein zijn 8 fietsplaatsen, dus met een hele schoolklas met de fiets in de trein naar Duitsland is niet mogelijk. Je bent ook verplicht om een fietsplaats te reserveren en om de een of andere reden kan dat alleen telefonisch. Boek gewone treintickets voor de ICE online via NS International. Op de site van NS International wordt ook uitgelegd welke regels er gelden voor het meenemen van je fiets in internationale treinen.
Tip: Fietsen in en rond Karlsruhe, fietshoofdstad van Zuid-Duitsland
Beter internet in de nieuwe ICE-treinen

Andere verbeteringen zijn in alle compartimenten in de ICE doorgevoerd. Boven elke stoel hangt een led-lampje. Aan de kleur kun je snel zien of de stoel gereserveerd of vrij is.
Pak de trein en vermijd Files in Duitsland in de zomervakantie
In de eerste klas staat een grote 1 op elk hoofdkussen. Je kunt dus nooit meer zeggen dat je niet in de gaten had dat je per ongeluk in de eerste klas zat.
De geblindeerde ramen van de oude ICE3M trein hielden niet alleen het zonlicht, maar ook telefoon- en internetsignalen buiten. De ramen in de nieuwe ICE houden wel het zonlicht buiten, maar niet meer de mobiele signalen. Verder zijn alle zitplaatsen voorzien van stopcontacten, zijn er tablethouders en is er meer ruimte voor bagage aan boord van de nieuwe ICE-trein.
Kijk voor aanbiedingen voor vakanties in Duitsland bij De Jong Intra.
Campings in Duitsland kun je boeken bij Eurocampings/ASCI, Suncamp en Vodatent (safaritenten).
Kijk voor vakantiehuizen in Duitsland bij Landal Vakantieparken, Micazu en Interhome. Bij Uplandparcs kun je luxe appartementen in Duitsland boeken.
Voor stedentrips en andere vakanties in Duitsland kun je terecht bij TUI, De Jong Intra, OAD en Booking.com.
En kijk bij NS International voor treintickets naar Duitse steden.
Rechtstreekse trein van Nederland naar München
Verder hebben NS en Deutsche Bahn bekendgemaakt dat er in 2025 een dagelijkse rechtstreekse trein tussen Amsterdam en München gaat rijden. De hogesnelheidstrein rijdt via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart naar München. Door het schrappen van de overstap in de huidige verbinding, bijvoorbeeld op station Oberhausen, ben je een half uur eerder in München. De reistijd Amsterdam-München wordt dan zeven uur. In augustus 2024 wordt een definitief besluit genomen.
De nieuwe verbinding komt in de plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar Basel. Treinreizigers naar Basel kunnen gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen via een overstap in Mannheim. De reistijd naar Basel blijft met 6.30 uur hetzelfde. Na Basel rijdt de trein door naar Zürich.
Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.
Nico van Dijk is reisjournalist sinds 2003. Hij is gespecialiseerd in wintersport en cruises.