Shadow

Zo duur zijn boetes voor fietsers in Europa

Ga jij deze zomer op fietsvakantie in Europa? Verdiep je dan wel vooraf even in de lokale verkeersregels. Want ook fietsers kunnen op de bon geslingerd worden voor rijden zonder licht, hands-on bellen en rijden door rood licht. Madrid heeft doorgaans de hoogste boetes voor overtredingen voor fietsers.

Ga jij op fietsvakantie in Europa of pak je de fiets tijdens een stedentrip? Verdiep je dan eerst even in de lokale regels voor fietsers. Boetes voor fietsers kunnen in het buitenland flink oplopen. © Pexels / Pixabay
Ga jij op fietsvakantie in Europa of pak je de fiets tijdens een stedentrip? Verdiep je dan eerst even in de lokale regels voor fietsers. Boetes voor fietsers kunnen in het buitenland flink oplopen. © Pexels / Pixabay

Fietsen zonder licht, bellen op de fiets, door rood rijden, het zijn verkeersovertredingen waar de gemiddelde Nederlandse fietser niet van op kijkt. Je hoeft niet per se in Amsterdam te fietsen om dit soort overtredingen dagelijks te kunnen constateren. Dergelijke overtredingen door fietsers blijven in Nederland meestal onbestraft, maar in het buitenland kun je er fikse boetse voor krijgen. Let dus even op als je op fietsvakantie in het buitenland bent of tijdens een stedentrip met de fiets een stad gaat verkennen.

Fietsplatform Buycycle, een toonaangevende marktplaats voor tweedehands fietsen dat ook in Nederland actief is, zocht uit in welke 20 grote Europese steden fietsers de hoogste boetes voor verkeersovertredingen krijgen.

Boetes voor fietsen door rood

Het duurst ben je uit als je in Athene door rood licht fiets. Dat levert je een boete van 700 euro op, als je tenminste door een Griekse agent staande wordt gehouden. In Athene, en ook in Rome, is de boete voor door rood licht fietsen tien keer zo hoog als in Berlijn.

De Spaanse hoofdstad Madrid rekent over het algemeen de hoogste boetes voor overtredingen door fietsers. Wie betrapt wordt op fietsen zonder verlichting of het gebruik van een mobiele telefoon op de fiets kan een bon van 200 euro krijgen. Voor het rijden buiten de daarvoor bestemde fietspaden of het negeren van rode verkeerslichten hangt in veel Spaanse steden een bekeuring van 100 euro boven je hoofd.

Hoogste boetes voor fietsen zonder licht

Uit het onderzoek van het fietsplatform blijkt ook dat de hoogste boetes in Europa uitgedeeld worden voor fietsen zonder licht. Ook voor deze overtreding ben je in Madrid het duurste uit: ongeveer 200 euro. In Amsterdam mag je voor fietsen zonder deugdelijke verlichting 70 euro aftikken bij oom agent. Onze hoofdstad staat in het onderzoek op de tiende plaats.

Bellen op de fiets

Een andere overtreding die flink in de papieren kan lopen is handson bellen op de fiets. Net als in de auto is dat ook op de fiets niet toegestaan. Wie op de fiets een telefoon in de hand houdt, riskeert een boete van 200 euro in Madrid en 161 euro in Rome. Amsterdam staat op de derde plaats met een boete van 160 euro voor het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dan ben je in Berlijn met 55 euro een stuk goedkoper uit. Je kunt zo’n boete in veel landen trouwens heel makkelijk voorkomen door een telefoonhouder op je fietsstuur te plaatsen.

Niet fietsen op een verplicht fietspad

Voor veel Nederlanders zal het even wennen zijn om te horen dat je in het buitenland bekeurd kunt worden als je niet op een verplicht fietspad rijdt. Die verplichte fietspaden zijn aangelegd om een scheiding tussen verschillende groepen weggebruikers, zoals voetgangers en fietcsers, aan te brengen. Fiets je in Parijs niet op het verplichte fietspad, dan kan een gendarme je een boete van 135 euro geven. In Luxemburg kan deze overtreding je 175 euro kosten, en Berlijn is wederom het goedkoopst met een bon van 20 euro. In Nederland kan zo’n overtreding je minstens 70 euro kosten.

Fietsen door rood licht

Fietsen door rood licht levert gevaar op voor alle weggebruikers. Daarom zijn de boetes voor rijden door rood licht in veel steden niet misselijk. Athene, met 700 euro, en Rome met een boete van 613 euro, zijn misschien uitzonderingen, maar ook in Amsterdam kan het niet stoppen voor een rood verkeerslicht een fietser een bekeuring opleveren van 120 euro. Opnieuw is Berlijn vriendelijker voor fietsers die een overtreding begaan. Wie daar op de fiets het rode verkeerslicht negeert, kan bekeurd worden met 60 euro. In Warschau kost deze overtreding je slechts 23 euro.

Dronken op de fiets kan heel duur uit pakken

Dronken achter het stuur van een auto kruipen is verboden. Maar dat je met alcohol op ook niet mag fietsen, is voor veel mensen misschien minder bekend. In het buitenland staan daar flinke straffen op. Wie in Italië op de fiets betrapt wordt met een alcohol-promillage van 0,5 promille, riskeert een boete vanaf 545 euro. Wie in Londen met een hoger alcoholpromillage dan 0,0 op een fiets rijdt, kan een boete tot 1.113 euro krijgen.

In Duitsland kun je zelfs in de gevangenis belanden als je dronken op de fiets zit. Als blijkt dat je met een hoger alcoholpromillage dan 1,6 promille aan het verkeer deelneemt, kun je tot 5 jaar gevangenisstraf krijgen. Niet te veel drinken dus, als je tijdens het EK-voetbal in Berlijn of een van de andere speelsteden de winst van het Nederlands Elftal wilt vieren en je nog een stukje gaat fietsen. Overigens mag je in Nederland ook niet meer dan een half promille alcohol in je bloed hebben. Anders riskeer je een boete van 200 euro.

Overtreding van lokale verkeersregels voor fietsers

In sommige landen krijg je een boete als je geen fietshelm draagt. © Mircea Iancu / Pixabay
In sommige landen krijg je een boete als je geen fietshelm draagt. © Mircea Iancu / Pixabay

Dronken op de fiets, door rood rijden, hands-on bellen, het zijn zaken die ook voor fietsers in Nederland verboden zijn. Maar tijdens een fietsvakantie in het buitenland kun je ongemerkt ook een lokale regel overtreden. Zo mag je in Madrid niet met een koptelefoon op fietsen. In Rome mag dat wel, mits één oor vrij is. In Duitsland is het dragen van een koptelefoon op de fiets niet expliciet verboden. Maar als je betrokken raakt bij een ongeluk, kun je wel medeaansprakelijk gesteld worden.

Let er ook op dat je in Frankrijk, Kroatië en Italië in bepaalde gevallen als fietser een veiligheidshesje moet dragen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je in een tunnel of ’s nachts fietst. In Finland en op Malta ben je als fietser verplicht een helm te dragen. In Spanje moeten kinderen tot 16 jaar en volwassenen buiten de bebouwde kom verplicht een helm op. En in de meeste Europese landen is een fietsbel op je fiets verplicht, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Het hele onderzoek is na te lezen op de site van Buycycle.com.

Lees ook:

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.