Shadow

Eurovisie Songfestival 2014 zette Denemarken op de kaart

Toerismeorganisatie VisitDenmarktwijfelt er niet aan dat velen de 59ste editie van Eurovisie Songfestival vanuit Kopenhagen nog lang zullen heugen en dat het heeft bijgedragen aan het wereldwijd op de kaart zetten van Denemarken en de Deense hoofdstad.

© Andres Putting
© Andres Putting

De groene en LHBT-vriendelijke Deense hoofdstad organiseerde ruim 180 evenementen in de stad in de aanloop naar het grote jaarlijkse muziekevenement. De finale van het Eurovisie Songfestival vanuit Kopenhagen werd wereldwijd door naar schatting 180 miljoenen mensen bekeken.

Meer kennis over Denemarken

Jan Olsen, CEO van VisitDenmark: “Het kennisniveau van Denemarken is een stuk hoger geworden de afgelopen weken. Niet alleen vanwege de fantastische finaleshow, maar ook doordat fans, toeristen en journalisten hun ervaringen deelden via sociale media.”

In Nederland waren in totaal ruim 10 miljoen kijkers, waarvan ruim 6,5 miljoen zagen dat het Nederlandse duo The Common Linnets de tweede plaats behaalde met hun lied ‘Calm After The Storm’.

Wereldwijde feesten

Als officieel partner van het songfestival organiseerde VisitDenmark onder meer Eurovisie feesten in Europese steden als Londen, Hamburg, Parijs, Milaan, Stockholm en Oslo. Ook waren er succesvolle evenementen in Moskou, Washington en Sydney.

Denemarken in de schijnwerpers

Mathilde Henriques-Nielsen, directeur VisitDenmark Nederland: “Er is de laatste weken enorm veel aandacht geweest voor Kopenhagen als locatie van het Eurovisie Songfestival 2014. Het was een fantastische show en de vele evenementen in het centrum van Kopenhagen zorgden voor een feeststemming in de stad die zowel de inwoners als bezoekers nog lang zal bijblijven. Deze editie van het Eurovisie Songfestival heeft ongetwijfeld bijgedragen aan het op de kaart zetten van Denemarken en de Deense hoofdstad.”

Begin juli wordt bekend hoeveel buitenlandse overnachtingen er waren in Kopenhagen in april en mei. Toerismeorganisatie Wonderful Copenhagen verwachtte eerder dat het Eurovisie Songfestival Kopenhagen tot 80.000 overnachtingen zou opleveren en een toeristische omzet van tot 125 miljoen Deense kronen. Daarnaast werd waardevolle, wereldwijde aandacht en zichtbaarheid in de media verwacht met onder andere zo’n 170 miljoen tv-kijkers.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *