Shadow

Oostenrijk wil ex-wintersporter terug naar de piste

SalzburgerlandOostenrijk legt in haar wintercampagne, die deze maand van start is gegaan, niet louter het accent op de grote groep Nederlandse wintersporters die toch wel naar de Oostenrijkse sneeuw komt. In plaats daarvan wil het Oostenrijks Toeristenburo nieuwe wintersporters werven onder de kleine 400.000 Nederlanders die al eens op wintersport in Oostenrijk zijn geweest, maar dat om een of andere reden niet meer doen.

Dat bleek donderdagochtend bij de presentatie van de wintercampagne van het Oostenrijks Toeristenburo in Amsterdam. Die ex-wintersporter wordt benaderd via onder meer een 52 pagina’s dik vakantiemagazine, een foto-wedstrijd, advertenties en social media. Blikvanger is een gelikte video met in de hoofdrol een Maxima-look-alike die samen met haar partner na jaren weer voor het eerst op wintersport in Oostenrijk gaat en zich weer herinnert hoe geweldig skiën en de Oostenrijkse gemütlichkeit was. Een complete Genussferien dus en dat is precies waar Oostenrijk voor veel Nederlanders voor staat. De spot is opgenomen op vrijwel lege, zonnige pistes in skigebied Zell am See.

Back to ski-arrangementen

Dat ‘back to ski’- thema werd vorig jaar al voor het eerst ingezet, maar krijgt nu een stevig vervolg. In veel Oostenrijkse skigebieden kunnen wintersporters met korting arrangementen boeken waarbij een ski-uitrusting huren en skiles in kleine groepen zijn inbegrepen. Bevalt het na een aantal dagen niet, dan krijg je je geld terug.

Nederlandse aankomsten in Oostenrijk

De Nederlanders weten Oostenrijk nog steeds uitstekend te vinden, al daalt het aantal landgenoten dat op wintersport in Oostenrijk gaat al twee jaar op rij. In het winterseizoen 2013-2014 kwam het aantal Nederlandse aankomsten uit op ruim 951.000 (-1,1%) en het aantal overnachtingen op 5,4 miljoen ((-1,3%). In de winter van 2012-2013 was sprake van een daling van respectievelijk 1,4 en 1,9 procent. Ruim de helft van die Nederlanders gaat skien in Tirol (ruim een half miljoen Nederlandse aankomsten), gevolg door Salzburgerland (ruim 252.000 aankomsten uit Nederland in de winter van 2013-2014).  “We hebben jarenlang een plus gehad in de aankomsten en overnachtingen”, aldus Thiebout van den Berg van het Oostenrijks Toeristenburo. “We hebben rond de 56% marktaandeel onder de Nederlandse wintersporters. Afgelopen jaar hadden we 5,4 miljoen overnachtingen uit Nederland en 952.000 aankomsten. Nederland is na Duitsland de tweede buitenlandse markt voor Oostenrijk.”

Nieuwe investeringen in infrastructuur wintersport

Ook dit jaar investeert Oostenrijk weer rond een half miljard euro in de ski-infrastructuur, waarvan alleen al zo’n slordige 250 miljoen in Tirol. “Overdreven gezegd: dat de stoel van een acht-persoons stoeltjeslift verwarmd is, wordt al bijna gewoon.” Daarom blijft Oostenrijk tevens inzetten op de beroemde Oostenrijkse gastvrijheid.

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *