Midden Oosten shoppers ontdekken Nederland

Geplaatst door Redactie op 13 oktober 2015 om 16:13 in de categorie Algemeen nieuws

Middle East ShoppingDe tax free bestedingen zijn in Nederland tot en met september met 47% gestegen ten opzichte van 2014. Naast de continue groei vanuit het Verre Oosten (met name China), hebben toeristen uit het Midden Oosten 61% meer gekocht. Shoppers uit de Golfstaten, zoals Koeweit (+47%) en de Verenigde Arabische Emiraten (+57%), ontdekken Nederland steeds meer als winkelbestemming. De gemiddelde besteding is gestegen van EUR 405,-naar EUR 457, -. Het stimuleren van Tax Free bestedingen geeft een positieve impuls aan de detailhandel. De concurrentie van omringende landen is echter groot en onvoldoende anticiperen op deze groeimarkten is een serieuze bedreiging.

Promoten van Holland

Marja van Reijn, Head of Commercial Benelux Global Blue – “Nederland staat in het Midden Oosten en met name in de Golfstaten niet bekend als een interessant winkelland. Deze shoppers gaan helaas eerder naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk. Net als bij de promotie aan de Chinezen is het een vereiste om Nederland te positioneren als ‘Holland City’  en voor het winkelen te promoten als ‘Holland, the Shopping Mall of Europe’. Als het toeristische bedrijfsleven en de detailhandel gezamenlijk en daadkrachtig de variëteit aan producten en diensten gaat aanbieden, kunnen we ons pas echt internationaal onderscheiden. Waarin een klein land dan groot en aantrekkelijk voor winkelen kan zijn”.

Mode op 1

Amsterdam en Roermond zijn de belangrijkste winkelbestemmingen voor toeristen van buiten de EU. Utrecht was in de afgelopen periode de sterkste stijger, de meeste aankopen werden in Nederland gedaan in modewinkels. Shoppers uit het Midden Oosten kopen vooral mode (41%), juwelen en horloges (17%), consumenten electronica (9%) en lederwaren (8%). Een hoog serviceniveau is voor deze kopers van groot belang en dat is niet altijd voldoende aanwezig.

Op dinsdag 13 oktober geeft Global Blue in samenwerking met PureSafeBranding en het NBTC informatie over het economische belang van toeristen uit het Midden Oosten en worden de mogelijkheden gepresenteerd voor het initiëren van de “ Holland Ramadan Rush”. De bijeenkomst vindt plaats om 15.00 uur in Sofitel Legend The Grand in Amsterdam.

Midden Oosten shoppers ontdekken Nederland
5 (100%) 10 votes

Sharing is caring!

Comments are closed.