Meer Nederlanders op cruisevakantie, maar groei blijft achter

Geplaatst door Redactie op 16 april 2019 om 18:50 in de categorie Cruises

Het blijft lastig om Nederlanders een cruisevakantie te laten boeken. Weliswaar steeg het aantal Nederlanders dat zich in 2018 inscheepte op een cruiseschip met 2,2 procent naar ruim 113.000, een record. Maar de groei is minder dan in 2017, toen het aantal Nederlandse cruisereizigers met 6 procent steeg naar 110.000. En in veel andere Europese landen groeit het aantal cruisereizigers veel harder.

De MSC Magnifica bij de Passenger Terminal Amsterdam. © Nico van Dijk/Reisprofs.nl

De MSC Magnifica bij de Passenger Terminal Amsterdam. © Nico van Dijk/Reisprofs.nl

Dat blijkt uit cijfers van Cruise Line International Association (CLIA), de internationale brancheorganisatie van cruiserederijen en hun partners. Wereldwijd groeide het aantal cruisegangers in 2018 met 7 procent, zo bleek eerder deze week.

Het aantal Europeanen dat in 2018 een cruise boekte, steeg vorig jaar met 3,3 procent naar 7,17 miljoen passagiers. Die groei was vooral te danken aan landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk/ Ierland en Italië. Binnen Europa heeft Nederland een marktaandeel van 2 procent. Ter vergelijking: marktleider Duitsland heeft een marktaandeel van 31 procent. En voor het eerst gingen meer dan 2 miljoen Britten en Ieren op cruisevakantie.

Cruises naar de Middellandse Zee en de Caraïben

De Centrale en Westelijke Middellandse Zee (+1,2%, in totaal 2,27 miljoen passagiers) is voor Europeanen het populairste gebied voor een cruise. De Oostelijk Middellandse Zee is terug van weggeweest, met een stijging van 8,5% tot 746.000 passagiers.

Kleinere cruisebestemmingen als de Baltische Staten en de Canarische Eilanden groeiden eveneens, met respectievelijk 9% en 9,6% samen goed voor 882.000 passagiers.
Noord-Europa (exclusief de Oostzee) steeg met 4,8%, in totaal 1,43 miljoen passagiers.

Nederlandse cruisegangers wijken iets van dat beeld af. Ook bij ons zijn de Centrale en Westelijke Middellandse Zee favoriet, maar dan komt het Caraïbisch Gebied, gevolgd door Noord-Europa. Zelf zin een cruise? Kijk voor aanbiedingen bij onder meer Cruisereizen, Cruisetravel, Cruisewinkel, Captain Cruise, Dreamlines en Zeetours.

Cruiseganger wordt jonger

En de Nederlanders wijken op nog een punt af. De gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken is in 2018 gedaald tot 53 jaar,” aldus Paul Nuyens, sinds januari 2019 membership manager voor Frankrijk, België en Nederland. “In 2018 was ruim 40% van alle Nederlandse cruisepassagiers jonger dan 40 jaar.” De groei van het aantal kinderen onder de 13 was het grootst: 21%. Het aantal tieners aan boord steeg met 13%. In totaal maakten 11.000 Nederlandse kinderen vorig jaar een cruise, in 2017 waren dat er 10.000.

De al in 2017 gesignaleerde trend dat cruisen steeds populairder wordt onder millennials (20-39 jaar) zet zich in 2018 voort: in 2018 maakten 13.000 millennials een cruise, ongeveer 2000 meer dan het jaar ervoor. Cruisen is dus echt niet meer voor de ‘newly weds and the nearly deads’, zoals een Nederlandse tv-presentator ooit kraaide. Kijk voor meer cijfers en trends op Decruisegids.nl.

Nuyens wil niet zeggen wat de verwachtingen voor dit jaar waren. Hij durft ook geen prognose te geven voor de passagiersaantallen van 2019. “We merken dat de cijfers wereldwijd en in Europa sneller groeien dan in Nederland. In vergelijking met andere landen is Nederland een jonge markt. Ik vergelijk het maken van een cruise met een eerste kus. Je vindt het vooraf misschien wat onwennig. Maar achteraf denk je, waarom heb ik dit niet eerder gedaan.”

“Onze grote opdracht is om de grote variatie in cruisevakanties onder de aandacht te brengen. Wij kunnen hetzelfde bieden als een boetiekhotel, maar dan varend met elke dag een andere bestemming. Het cruise-gamma is ontzettend groot.”

Nederlander houdt vast aan z’n caravan

Maar hoe komt het dan dat die Nederlander, in tegenstelling tot andere Europeanen, zo lastig te verleiden is om die eerste stap aan boord te zetten? “De Nederlander houdt vast aan zijn manier van vakantie vieren, aan z’n caravan”, aldus Nuyens. “Ik denk dat we meer moeten uitleggen wat je aan boord van de cruiseschepen kunt vinden. En ja, soms is dat frustrerend. Het is nog een grote opgave om de zichtbaarheid van de cruisebranche te laten groeien.”

Een partij die dat laatste het afgelopen jaar geprobeerd heeft, is Holland America Line. Deze van oorsprong Nederlandse cruiserederij lanceerde een marketingcampagne onder de naam ‘Cruisen, waarom niet nu?’ Nico Bleichrodt, managing Director Sales & Marketing Continental Europe bij Holland America Line en ultraluxerederij Seabourn, ziet wel een aantal oorzaken van de minder uitbundige groei van de Nederlandse cruisemarkt. “De cruisemarkt had vorig jaar last van het mooie weer. We hadden sneller kunnen groeien. Maar toen vorig jaar het mooie weer begon, is de lastminute-markt ingestort.”

Opvoeden om eerder te boeken

Erik Schuffel, Managing Director van MSC Cruises Nederland, ziet nog een ander probleem. “Om echt een verschil te maken, moeten we de Nederlander opvoeden, want Nederlanders boeken te laat.” Bij Holland America Line, Norwegian Cruise Lines en MSC Cruises zijn cruises al vaak achttien maanden voor vertrek te boeken. Bleichrodt: “In Amerika zijn ze al voor 2020 aan het boeken, terwijl we hier in Nederland bezig zijn om de komende drie maanden te vullen. We hebben daardoor bij HAL in Nederland vorig jaar te maken gehad met krapte aan hutcapaciteit. Met name Australische en Amerikaanse cruisegangers boeken veel vroeger. De Nederlander gaat pas in januari eens nadenken wat hij in de zomer gaat doen en denkt dat-ie er dan vroeg bij is. ”

Dat wordt bevestigd door Erik Schuffel van MSC. “Voor families die een familiehut willen, ontstond daardoor krapte.”

“Verkeerde cruiseperceptie”

Bleichrodt van Holland America Line ziet nog twee andere problemen. “We hebben in Nederland nog steeds een verkeerde cruiseperceptie. Men denkt dat cruisen duur is. Een Nederlander wil voor een achtdaagse cruise naar Noorwegen niet meer dan 1300 euro betalen, zo blijkt uit onderzoek. Maar veel cruiserederijen zitten daar gewoon onder. En cruisen is een concept. Dat is lastiger te verkopen dan een bestemming. Als ik naar Frankrijk ga, weet ik wat ik ongeveer kan verwachten. Met cruisen is dat anders.”
Dat steeds meer jongere mensen op cruisevakantie gaan, mag absoluut positief genoemd worden. Want het mag dan lastig blijken om die Nederlander voor de eerste keer een cruisevakantie te laten boeken, wie eenmaal de genoegens van het cruisen ervaren heeft, boekt vaker, zo leert de ervaring.

Sharing is caring!

Comments are closed.