Shadow

Vlucht vertraagd? Waar heb je recht op?

Nederlanders hebben in 2015 vaker een claim ingediend om de kosten van hun vertraagde vlucht terug te claimen dan in 2014. Namelijk 13,6% meer. Dit blijkt uit cijfers van een claimbureau. Maar waar heb je eigenlijk recht op bij een vertraagde vlucht?

Niet direct te relateren aan vertraging

Vertrekhal Schiphol self-checkin
© KLM

“Dat er meer claims waren, is niet direct te relateren aan een toename in het aantal vertragingen”, vertelt Nathalie Beck van het claimbureau. “Dit kan ook te maken hebben met de toegenomen bekendheid onder de Nederlanders dat je wettelijk gezien (onder bepaalde omstandigheden) schadevergoeding kunt claimen bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. Wij merken dat door recente gerechtelijke uitspraken in september rondom het thema er meer besef is ontstaan dat het indienen van een claim een mogelijkheid is.”

In september 2015 heeft de Luchtvaartinspectie ILT openbaar toegegeven jarenlang onterecht technische mankementen bij luchtvaartmaatschappijen als een overmachtsituatie gerekend te hebben. Hierdoor liepen honderden mensen onterecht hun claim mis. Dit is toen breed in de media verschenen.

Transavia betaalt claims snelst uit

Uit de data blijkt tevens dat het aantal maatschappijen waarbij een claim is ingediend met 35% is toegenomen in 2015 ten opzichte van 2014. Een andere interessante conclusie is dat Nederlandse maatschappijen relatief goed uitbetalen na een claim. Transavia is daarbij de snelst uitkerende partij, de maatschappij betaalt binnen twee weken, en de andere Nederlandse maatschappijen volgen vrij snel. Gemiddeld duurt het 2 tot 4 maanden tot een vliegtuigmaatschappij een ingediende claim uitbetaalt. Bij buitenlandse maatschappijen duurt dit, waarschijnlijk door ingewikkeldere betaalprocedures, vaak langer. Surinam Airways betaalt daarbij het minst snel uit: klanten kunnen soms tot twee jaar wachten tot hun schadevergoeding wordt uitgekeerd.

TUIfly ziet toename in aantal ingediende claims

Transavia komt ook goed naar voren als het gaat om het aantal claims, hierbij is namelijk een daling te zien van 35% in 2015 ten opzichte van 2014. Bij TUIfly is het aantal claims juist met 17% toegenomen, maar dit is door de toename van het aantal vluchten per jaar niet vreemd.

De meeste claims worden echter wel ingediend bij Transavia. Dat is wellicht verklaarbaar gezien het grote aantal vluchten van de maatschappij. KLM is de nummer twee op die lijst.

Vergelijk prijzen van vliegtickets bij onder meer KLM, TUI, D-Reizen, Sunweb, Tix, Skyscanner, Corendon Airlines en Lufthansa.

Wanneer is een vlucht vertraagd?

In luchtvaartkringen geldt een vlucht als vertraagd als een toestel meer dan een kwartier na de officiële vertrektijd naar de startbaan taxiet, maar volgens regels (pdf), die de Europese Unie al in 2004 heeft opgesteld, heb je pas vanaf twee uur vertraging recht op verzorging. Pas vanaf drie uur oponthoud heb je ook recht op een financiële vergoeding.

Volgens cijfers van Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, is gemiddeld 1,2 procent van de vluchten in Europa vertraagd. Daarvan is minder dan een half procent langer dan drie uur vertraagd.

Dit zijn de regels bij een vertraagde vlucht

De EU-regels zijn op zich redelijk helder. In principe heb je vanaf een bepaalde vertraging recht op verzorging of een financiële vergoeding.
Je hebt recht op verzorging in de volgende gevallen:
-Een vertraging van twee uur of meer als je vlucht korter is dan 1500 kilometer.
-Een vertraging van drie uur of meer als je vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer.
-Een vertraging van vier uur of langer als je vlucht langer is dan 3500 kilometer en je van of naar een land buiten de Europese Unie vliegt.

Sommige maatschappijen schepen hun passagiers bij een vertraagde vlucht af met een consumptiebon voor een kop koffie of een snack, maar volgens de Europese regels houdt ‘verzorging’ nog wel wat meer in. Je hebt namelijk ook recht op “gebruik van telefoon, versnaperingen, maaltijden, accommodatie en vervoer naar de plaats van die accommodatie”. Heb je zelf kosten gemaakt voor een maaltijd of drankjes? Bewaar dan de bonnetjes en declareer die na je reis bij de airline.

Financiële vergoeding bij vertraagde vlucht

Als je door het oponthoud drie uur of later op je eindbestemming arriveert, heb je naast recht op verzorging, ook recht op een schadevergoeding. Ook die vergoeding is weer gerelateerd aan de afstand die je reist en of je binnen of buiten de EU vliegt. De vergoeding kan oplopen tot 600 euro per passagier als je 3500 kilometer of verder vliegt.

Als de vlucht vijf uur of meer vertraagd is, dan kun je er voor kiezen om niet meer te vertrekken en dan moet de airline je ticket terugbetalen.

Overmacht of niet?

Luchtvaartmaatschappijen proberen vaak onder hun verplichtingen uit te komen door de vertraging te wijten aan overmacht. Maar zo makkelijk komen ze daar niet meer mee weg. Toen in 2010 een Ijslandse vulkaan letterlijk roet in de internationale vliegschema’s gooide, was er duidelijk sprake van overmacht. Maar technische problemen vallen volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht en geven dus recht op vergoeding. Let op het woordje ‘meestal’. Sowieso heb je altijd recht op verzorging als de vertraging te lang duurt.

Vlucht vertraagd door stakingen

Bij stakingen wordt het lastiger om een vergoeding te krijgen voor een vertraagde vlucht. In deze gevallen is het heel belangrijk wie er staakt. Zijn het piloten of cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij of medewerkers van derde partijen zoals luchtverkeersleiders of bagage-afhandelaars? Ook is van belang of de stakingen aangekondigd zijn of dat het om wilde acties gaat. En ten derde speelt mee in welk land er gestaakt wordt.

In Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen een vooraf aangekondigde staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij, spontane stakingen en stakingen van derden. Niet bij elke staking is recht van overmacht. Alleen in het eerste geval heb je als passagier recht op een vergoeding, want deze staking wordt niet gezien als overmacht. In de overige twee gevallen kan de luchtvaartmaatschappij geen invloed uitoefenen op de staking en bestaat er dus geen recht op compensatie. Stakingen van de luchtverkeersleiding worden daarom altijd bestempeld als overmacht.

In bijvoorbeeld Duitsland is het anders geregeld. Daar wordt een staking door eigen personeel wel als overmacht gezien en kan er geen compensatie geclaimd worden.

Hoe krijg je waar je recht op hebt?

De regels zijn helder, maar de praktische toepassing is vaak weerbarstig. Er zijn verschillende manieren waarop je je recht kunt halen.

1: Stuur altijd een brief naar de luchtvaartmaatschappij en vraag om schadevergoeding. Je kunt daarbij een voorbeeldbrief van bijvoorbeeld Consuwijzer gebruiken.

2: Reageert de luchtvaartmaatschappij niet of niet naar je zin? Dien dan een claim in via bijvoorbeeld de Vluchtclaimservice die de Consumentenbond heeft opgezet. De Vluchtclaimservice bevat ook een lijst met vluchten waarvan bekend is dat ze vertraagd of geannuleerd zijn. Via een druk op de knop kun je direct schadevergoeding aanvragen.

Word je claim afgewezen en ben je het daar niet mee eens? In dat geval kun je naar de Inspectie Leefomgeving en Transport in Hoofddorp stappen. Deze instantie kijkt of de airline zich aan de EU-regels heeft gehouden. Helaas heeft de inspectie zelf ook te kampen met vertragingen, want er zijn enorme achterstanden.

5/5 - (2 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *