Shadow

Kroatië maakt inhaalslag op Frankrijk als vakantieland, Nederlanders dol op glamping

Steeds meer Nederlandse kampeerders kiezen voor Kroatië als camping bestemming. Frankrijk blijft nog steeds kampeerbestemming nummer 1, maar Kroatië is bezig aan een sterke opmars. De reden? De campings in Kroatië hebben flink geïnvesteerd in luxe accommodaties, grote zwembaden, entertainment en glamping in het algemeen.

Glamping in Kroatië: luxe kampeeraccommodaties Camping Polari in Rovinj op het Kroatische schiereiland Istrië © Vacansoleil
Glamping in Kroatië: luxe kampeeraccommodaties Camping Polari in Rovinj op het Kroatische schiereiland Istrië © Vacansoleil

Dat blijkt uit cijfers van Vacansoleil, dat in 13 landen kampeervakanties verkoopt en Europees marktleider in campingvakanties is. Nederlanders zijn van oudsher dol op kamperen. Ons land kent maar liefst 3.5 miljoen kampeerders en nergens ter wereld zijn er zoveel caravan-bezitters. Waar de Nederlanders tijdens de warmere maanden voorheen massaal vertrokken naar campingland nummer één, Frankrijk, maakt Kroatië een inhaalslag. Het aantal vakantiegangers uit Nederland, België en Frankrijk dat gaat kamperen in Kroatië is de afgelopen vijf jaar met 38%, meldt Vacansoleil.

Verschuiving van Frankrijk naar kamperen in Kroatië

In 2017 ging bijna 41% van de Nederlanders, Belgen en Fransen op campingvakantie naar Frankrijk. Dit percentage is sindsdien met 11.5% gedaald naar ruim 29% in 2022, waarbij Languedoc-Roussillon (20.8%), Jura (9.9%), de Ardèche (8.3%) en de Dordogne (6.6%) tot de populairste bestemmingen behoorden. Daarentegen kon Kroatië een stijging van 38% in het aantal campingvakanties in de afgelopen vijf jaar noteren, van 7.3% naar ruim 13.2%. Istrië is met 71.1% met afstand de populairste bestemming. Het verder weg gelegen Dalmatië is nog altijd goed voor 22% van de campingvakanties in Kroatië. Daarnaast behoren Spanje en Italië nog steeds tot de top vier in vakantiestemmingen waarbij Italië een kleine stijging laat en het aantal campingbezoekers in Spanje nagenoeg stabiel is gebleven.

Meer kwaliteit op campings in Kroatië

De Plitvice Meren is het grootste nationaal park van Kroatië. Steeds meer vakantiegangers komen er achter dat Kroatië een schitterende natuur heeft. © Vacansoleil
De Plitvice Meren is het grootste nationaal park van Kroatië. Steeds meer vakantiegangers komen er achter dat Kroatië een schitterende natuur heeft. © Vacansoleil

“De belangrijkste reden van de verschuiving is de ontwikkeling op het gebied van kwaliteit op de campings”, geeft Jacky Lambert, Commercieel Directeur bij Vacansoleil, aan. “De kwaliteit van de campings is in Frankrijk de afgelopen jaren slechts licht doorontwikkeld, terwijl Kroatië hier volop mee bezig is. Die kwaliteitsverbetering zie je in het aantal luxe faciliteiten dat gasten wordt geboden, zoals grote zwembaden, een brede selectie aan entertainment, ontbijtservice en de luxe accommodaties.” Ook noemt Lambert de grotere bekendheid van de prachtige natuur, historische bezienswaardigheden en uitgaansgelegenheden als reden waarom meer Nederlanders, Belgen en Fransen een kampeervakantie naar Kroatië boeken. “Ik verwacht dat de groei ook de komende jaren zal doorzetten.”

Toename in glamping

Camping Polari in Rovinj in Kroatië heeft onder meer een privé bubbelbad bij de accommodatie. © Vacansoleil
Camping Polari in Rovinj in Kroatië heeft onder meer een privé bubbelbad bij de accommodatie. © Vacansoleil

In 2018 werd het begrip glamping, ofwel ‘Glamorous camping’, geïntroduceerd in Nederland. Een vorm van kamperen waarbij een er geen concessies meer gedaan hoeven te worden aan luxe. Bij glamping kun je overnachten in een moderne stacaravan, bungalow- of safaritent, inclusief comfortabele bedden, luxe badkamer en een volledig uitgeruste keuken. In sommige gevallen gaat glamping nog een stapje verder met een vaatwasser, bubbelbad, butler-service en/of eigen barbecue bij de accommodatie.

Waar een groot deel van de Nederlanders bij kamperen nog steeds denkt aan het slapen in een oncomfortabele tent en een wandeling naar het sanitair met de welbekende wc-rol onder de arm, heeft het rest de smaak van luxe inmiddels te pakken. De afgelopen jaren groeide zowel het aanbod in Europese glamping accommodaties, als het aantal boekingen. Ten opzichte van 2021 is een stijging van maar liefst 40% te zien in het aantal consumenten dat kiest voor deze nieuwe manier van kamperen.

Glamping maakt kamperen voor alle doelgroepen aantrekkelijk

“De toename van het aantal luxe campingaccommodaties maakt dat kamperen haar weg zal vinden naar alle doelgroepen. Waar het merendeel van de campingvakanties nu nog wordt geboekt door gezinnen, verwachten we een verschuiving naar meer stelletjes en jongeren. ‘Kamperen nieuwe stijl’ is voor iedereen!”, aldus Lambert.

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.