Shadow

Reisorganisaties schorten cruises en reizen op

Update 15 maart: Steeds meer reisorganisaties schorten vakantiereizen tot 31 maart op. De beslissing is het gevolg van de vergaande maatregelen die nu wereldwijd worden genomen om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te voorkomen. Door deze onvermijdbare en buitengewone omstandigheden vindt Corendon het niet langer verantwoord om vakanties door te laten gaan.

Het gaat om onder meer TUI, De Jong Intra, Corendon en Sunweb. Die laatste organisatie voert tot en met 17 april ook geen reizen naar Turkije uit. Dat land is tot die datum gesloten voor Nederlanders. Met dit uitzonderlijke besluit komen de reisorganisaties tegemoet aan de luide roep van klanten die nu liever thuisblijven dan op vakantie gaan. De betreffende klanten worden dit weekend per e-mail over dit besluit geïnformeerd. Over vertrekdata na 31 maart 2020 wordt in een later stadium een besluit genomen. Vakantiegangers die nu op vakantie zijn, vliegen vooralsnog op hun reguliere terugvluchtdatum terug naar Nederland. Wintersportgebieden in Europa sluiten dit weekend de liften. Daarmee komt vroegtijdig een einde aan het wintersportseizoen 2019-2020.

TUI haalt 30.000 vakantiegangers terug

TUI haalt 30.000 vakantiegangers van zowel TUI als Kras terug. Het is door de inreisbeperkingen vaak niet meer mogelijk om vakantiegangers ter plekke te krijgen. Bovendien is de bewegingsvrijheid ter plekke zo beperkt dat mensen er eigenlijk niet met goed fatsoen vakantie kunnen vieren. Bij het terughalen van vakantiegangers krijgen toeristen in Spanje en Marokko voorrang. Het opschorten van vakanties duurt tot en met 31 maart. TUI- en Kras-reizigers die nog niet zijn vertrokken vanuit Nederland, zullen een voucher ontvangen dat zij kunnen gebruiken om een vakantie uit het TUI en Kras aanbod te boeken met een latere vertrekdatum. Wat er gebeurt met vakanties met een vertrekdatum tussen 31 maart en 15 april, maakt TUI uiterlijk 25 maart bekend.

“Voor de reizigers die momenteel op hun vakantiebestemming verblijven, zal TUI fly de terugvlucht naar Nederland blijven uitvoeren. Elke reiziger wordt zo snel mogelijk persoonlijk geïnformeerd. Reizigers die vervroegd naar huis willen vliegen, kunnen dit doen voor zover plaatsen beschikbaar zijn op eerdere terugvluchten”, aldus TUI.

Achtergrond van het besluit

Steven van der Heijden, CEO Corendon: “Verschillende landen hebben in de afgelopen dagen besloten om hun grenzen geheel of gedeeltelijk te sluiten. Dit betekent dat wij onze vakanties naar die bestemmingen niet meer kunnen uitvoeren. Naar alle waarschijnlijkheid gaan in de komende dagen nog meer landen beperkingen opleggen aan reizigers. Daarnaast vrezen wij dat we onze klanten op de vakantiebestemming op dit moment niet de vakantie kunnen bieden die ze mogen verwachten, als gevolg van de beperkingen die overheden ter plaatse opleggen of in de komende periode kunnen opleggen. Het risico is erg groot dat het openbare leven op de vakantiebestemming stilvalt omdat restaurants, bars, musea en winkelcentra gesloten zijn. Daarnaast bestaat er een kans dat iemand in zijn accommodatie te maken krijgt met quarantaine als gevolg van besmettingen. Tot slot valt niet uit te sluiten dat de Nederlandse overheid verdere beperkingen oplegt aan het reizen binnen Nederland en/of het verblijven op drukke plaatsen zoals luchthavens. Wij kunnen daarom op dit moment evenmin garanderen dat klanten op de geplande datum terugvliegen naar Nederland als ze wel op vakantie gaan.

We hebben in de afgelopen dagen bovendien gemerkt dat een steeds groter deel van onze klanten in deze uitzonderlijke situatie liever thuis in Nederland blijft. En dat kunnen we ons goed voorstellen. In een vliegtuig zit je vaak met meer dan honderd andere reizigers dicht bij elkaar en vliegen is gevoelsmatig vergelijkbaar met het openbaar vervoer. Zeker voor de kwetsbare groepen (ouderen en mensen met gezondheidsproblemen) wordt dit door de overheid momenteel sterk ontraden. Samengevat: wij kunnen onze klanten op dit moment geen veilige en onbezorgde vakantie garanderen. Daarom gaan de reizen helaas niet door.”

Kijk hier voor alle reisadviezen en reisbeperkingen

Gevolgen voor de klant

Reisorganisaties informeren hun klanten vandaag per e-mail over de beslissing en vervolgstappen. Vakantie en vluchten worden geannuleerd, maar klanten zijn hun geld niet kwijt. Klanten van Corendon houden het bedrag dat aan Corendon is betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. Corendon zegt dat klanten rustig de tijd kunnen nemen om hun nieuwe vakantie te kiezen en zelf hun nieuwe vakantie of vlucht boeken via Corendon of via hun reisbureau. De keuze is uit het hele aanbod en het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt worden de meerkosten in rekening gebracht. Is de nieuwe vakantie goedkoper dan wordt het verschil terugbetaald. Na het boeken kunnen de nieuwe boekingsgegevens op een invulformulier op de website corendon.nl/reistegoed worden ingevuld. TUI heeft een omruilgarantie waarmee je tot 22 dagen voor vertrek gratis kunt annuleren of omboeken. Maar het is de vraag of veel reizigers die binnenkort op vakantie zouden gaan daar iets aan hebben.

Cruiseschepen aan de wal

Eerder dit weekend werd bekend dat alle grote cruisemaatschappijen wereldwijd hun cruises opschorten. Door de vele inreisbeperkingen en geblokkeerde havens is het niet meer mogelijk om cruises uit te voeren. Sommige cruisemaatschappijen houden hun schepen tot eind maart aan de kant. Andere rederijen schorten hun cruises 60 dagen op.

Sharing is caring!