Shadow

BCD Travel enquête: Zakenreiziger mist initiatieven voor reizigerswelzijn

Welzijn en tevredenheid van zakenreizigers is na kostenbeheersing en zorgplicht de op twee na hoogste prioriteit voor travelmanagers. Toch schenken bedrijven te weinig aandacht aan het welzijn van reizigers. Zo blijkt uit een recente enquête van zakenreisorganisatie BCD Travel onder 53 travelmanagers over de hele wereld.

72% van de respondenten geeft aan dat het werven en behouden van talent de hoofdreden is waarom het welzijn van reizigers zo belangrijk is. Toch wordt het welzijn van reizigers nog vaak over het hoofd gezien in het reisbeleid. Hoewel 55% van de respondenten aangeeft dat hun bedrijf over een welzijnsprogramma voor hun medewerkers beschikt, heeft slechts 11% een soortgelijk programma voor hun reizigers.

Jorge Cruz © BCD Travel
Jorge Cruz © BCD Travel

“Nadat ze besparingen en kosten onder controle hebben, moeten travelmanagers vaak nadenken over de volgende stap. Dankzij dit soort enquêtes kunnen ze in kaart brengen hoe hun reisprogramma kan leiden tot innovatie voor het hele bedrijf”, aldus Jorge Cruz, Executive Vice President, Global Sales & Marketing bij BCD Travel. “Door te investeren in een reizigerswelzijnsprogramma dat frequente zakenreizigers zoals salesmedewerkers tevreden houdt, kunnen travelmanagers hun bedrijf helpen beter te presteren dan de concurrentie. Het uiteindelijke effect is veel groter dan alleen maar tevreden reizigers.”

Gezondheid en werk-privébalans

De resultaten van de enquête duiden op een groot verschil tussen de welzijnsinitiatieven die travelmanagers belangrijk vinden en wat er daadwerkelijk geregeld is. Zeker als het gaat om gezondheid en werk-privébalans.

De enquête toont het volgende aan:
-95% van de respondenten vindt aanbevelingen voor restaurants met gezonde menu’s belangrijk, maar slechts 14% van de bedrijven biedt dergelijke informatie aan.
-90% van de respondenten is van mening dat psychologische ondersteuning voor reizigers nodig is, maar slechts 14% biedt dergelijke ondersteuning.
-90% van de respondenten vindt vrije tijd na een lange reis essentieel, maar slechts 17% heeft dit in het reisbeleid opgenomen.

De enquête toonde ook een verschil tussen de richtlijnen van het reisbeleid en de verwachtingen van reizigers ten aanzien van vluchten en hotelovernachtingen:
-Meer dan 83% van de respondenten vindt upgrades van de reisklasse/cabine in het vliegtuig belangrijk, maar slechts in 29% van de gevallen staat het reisbeleid dit toe. Dit geldt ook voor hotelupgrades, met respectievelijk 82% ten opzichte van 18%.
-78% van de respondenten vindt toegang tot lounges belangrijk, maar slechts 22% van de bedrijven heeft dit in hun reisbeleid opgenomen.
-76% vind het belangrijk om reizen in het weekend te vermijden, maar slechts 36% heeft dit in hun reisbeleid opgenomen.

Vermoeiende zakenreis

Natalia Tretyakevich © BCD Travel
Natalia Tretyakevich © BCD Travel

“Een zakenreis kan erg vermoeiend zijn. Reizigers hebben te maken met onzekerheid en onduidelijkheid omdat ze zich op onbekend terrein begeven. Ze bevinden zich niet in hun eigen vertrouwde omgeving en dat heeft effect op hun welzijn en tevredenheid. Het is allesbehalve business as usual”, zegt Natalia Tretyakevich, Senior Manager, Research & Intelligence bij BCD Travel. “Het onderzoek toont aan dat het welzijn van reizigers met een paar eenvoudige ingrepen verbeterd kan worden. Denk aan stoelupgrades, aanbevelingen voor restaurants of het aanbieden van hotels met fitnessvoorzieningen.”

Hier zijn alvast enkele suggesties voor travelmanagers om het welzijn van reizigers in het reisprogramma op te nemen:
-Maak welzijnsinitiatieven voor reizigers tot een onderdeel van uw jaarlijkse onderhandelingen met leveranciers. Bespreek daarbij ook loungetoegang en upgrades.
-Meet de tevredenheid van reizigers regelmatig door middel van enquêtes en integreer gegevensbronnen van derden. Neem uw reisbeleid nog eens onder de loep en voeg daar op basis van de gegevensanalyse meer welzijnsopties aan toe.
-Voeg hotels met fitness- en andere welzijnsvoorzieningen toe aan het programma.
-Geef aanbevelingen voor restaurants met gezonde voeding op bestemmingen waar uw reizigers vaak naartoe gaan.
-Houd reizigers productief en op de hoogte, met waarschuwingen en informatie op maat.

In deze infographic vindt u meer details over onze reizigerswelzijnsenquête.

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *