Het kost 800 werknemers slechts 65 tot 80 dagen om een Airbus A380 compleet af te leveren.
Het proces begint met het produceren van de vliegtuigromp in Hamburg. Vervolgens wordt de romp samen met de vleugeldelen, die geproduceerd worden in het Verenigd Koninkrijk, vervoerd naar Toulouse voor de eindmontage. Het transportnetwerk bestaat o.a uit drie schepen die worden ingezet om alle onderdelen binnen Europa te vervoeren.
Na de montage wordt de romp getest door ingenieurs waarna het vliegtuig aan een eerste ferry reis kan beginnen richting Hamburg. Het kost 30 mensen ongeveer 10 dagen om de A380 met een oppervlakte van 3.150 vierkante meter te schilderen. Meer dan 500 kilo verf is er nodig om het vliegtuig alleen zijn witte kleur te geven.
Inrichten Airbus A380
Het inrichten van de cabine en het installeren van de onderscheidende voorzieningen aan boord komen in de laatste fase van het montageproces aanbod. Er zijn 33 werkdagen nodig om de 550 vierkante meter aan cabineruimte in te richten. Dit bestaat uit alle stoelen, de keukens, de unieke Shower Spa, de Onboard Lounge, de First Class private suites en het installeren van het bekroonde ice inflight entertainment systeem.
Luchtvaartmaatschappij Emirates kreeg onlangs haar vijftigste Airbus A380 overgedragen en zette ter gelegenheid daarvan dit filmpje online.
Mis geen bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.
Aanmelden voor de nieuwsbrief kan ook door een mail te sturen naar redactie@reisprofs.nl met in de onderwerpsregel van je mail ‘Aanmelden nieuwsbrief’. We voegen je dan direct toe aan onze mailinglijst.
Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie@reisprofs.nl.
Reageren kan onder dit artikel.
Nico van Dijk is reisjournalist sinds 2003. Hij is gespecialiseerd in wintersport en cruises.