Shadow

Tentoonstelling Emile Bernard in de Kunsthalle Bremen

In samenwerking met Musée d’Orsay en Musée de l’Orangerie in Parijs presenteert de Kunsthalle Bremen een grote overzichtstentoonstelling van de Franse kunstenaar Emile Bernard (1868 – 1941).

 © Musée d'Orsay/ Jean-Gilles Berizzi
© Musée d’Orsay
Emile Bernard, De blauwe koffiekan, 1888, ©  Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen, Foto: Lars Lohrisch
Emile Bernard, De blauwe koffiekan, 1888, © Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen, Foto: Lars Lohrisch

Voor het eerst is hier ook zijn minder bekende, late werk te zien. Getoond worden kwalitatief hoogstaande bruiklenen uit Musée d’Orsay, werken uit internationale collecties en uit het bezit van de erven Bernard. Bijzondere werken van Paul Gauguin, Vincent van Gogh en Henri de Toulouse-Lautrec maken vergelijkingen mogelijk met zijn beroemde tijdgenoten, met wie hij nauwe contacten onderhield en in wier schaduw hij tijdens zijn leven stond. Met Toulouse-Lautrec studeerde hij in Parijs, met Gauguin ontwikkelde hij in 1888 in Bretagne de symbolistische schilderkunst, Cézanne inspireerde hem in Aix-en-Provence, en voor zijn vriend Van Gogh zette hij zich steeds in, ook na diens dood.

Tentoonstelling ‘Emile Bernard – Am Puls der Moderne’

De tentoonstelling ‘Emile Bernard – Am Puls der Moderne’ is een hernieuwde kennismaking met deze kunstenaar en geeft Bernard de plaats in de geschiedenis van de moderne schilderkunst die hem toekomt. Het uitgebreide overzicht van zijn oeuvre laat zien hoe veelzijdig hij was en presenteert hem als een van de meest vernieuwende, maar ook meest eigenzinnige kunstenaars van de late 19e en vroege 20e eeuw. Bernards artistieke ontwikkeling is in de tentoonstelling goed te volgen: van de eerste oefeningen van de zeer jonge kunstenaar, via de spectaculaire vernieuwingen in Pont-Aven, tot het nauwelijks bekende latere werk.

Bijzondere tentoonstelling in Bremen

Een bijzonderheid op de tentoonstelling in Bremen is een album met meer dan 850 tekeningen. Dit album, dat voor het eerst wordt tentoongesteld, biedt een verrassend inkijkje in de vroege ontwikkeling van de kunstenaar. Bovendien wordt een schetsboek gereconstrueerd dat ontstond tijdens de eerste wandeling van de 18-jarige kunstenaar door Bretagne: de schetsbladen getuigen van een passie voor de natuur en van een vroege toenadering tot het pointillisme.
Een hoogtepunt op de tentoonstelling zijn de kleurige, welhaast decoratieve schilderijen uit de late jaren 80 van de 19e eeuw. Hiermee legde Bernard – in wisselwerking met Gauguin – de grondslag voor het symbolisme in de schilderkunst. De mensen in Bretagne, hun authenticiteit en religiositeit, maar ook de ruige natuur van de streek inspireerden Bernard tot zijn belangrijkste schilderijen.

Naakten van Bernard

De overzichtstentoonstelling volgt de kunstenaar ook naar het Midden-Oosten en toont de naakten die hij na 1900 schilderde, in de stijl van de Italiaanse Renaissance.
We leren Bernard kennen als een zeer vooruitstrevend kunstenaar die de tijdgeest trotseerde en consequent zijn eigen weg ging. Hij was van grote betekenis voor de avant-gardeschilderkunst van het postimpressionisme tot het symbolisme, tot hij overstapte op de klassieke stijl. Zijn leven was vol cesuren en visioenen, met als resultaat een even ontroerend als fascinerend oeuvre.

Van 17 september 2014 tot en met 5 januari 2015 is de tentoonstelling te zien in Musée de l’Orangerie in Parijs, onder de titel ‘Emile Bernard (1868-1941)’. Meer informatie op www.kunsthalle-bremen.de  Bekijk ook het videokanaal van de Kunsthalle Bremen.

Bekijk meer tentoonstellingen in Duitsland

5/5 - (3 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *