Shadow

Mountainbiken en sportief e-biken nemen in Winterberg fors toe

Sauerland-Tourisme heeft van mountainbiken in haar actuele toeristische beleid een speerpunt gemaakt. Deze trendy sport is immers een mooi alternatief wanneer er geen sneeuw ligt. De regio is vooral bekend als wintersportgebied.

Sauerland-Fietsen©F.van.Wolveren

De plaatselijke hotellerie, middenstand en leisure bedrijven halen hun omzet met name als er sneeuw ligt. Een seizoensgebonden aangelegenheid dus. Dat moet de komende jaren veranderen door een gevarieerd toeristisch aanbod, vindt Sauerland-Tourisme.

Jozef Gruss, alias Uppo, is een lokale ondernemer in Winterberg. Sinds 2000 runt hij een goed lopend restaurant, daarnaast is hij ook de eigenaar van een Bikecenter. Hij is een fenomeen als het om mountainbiken gaat. Ik ontmoet hem voor het bikecenter zittend in de schaduw op een bank. Tijdens ons gesprek worden we regelmatig onderbroken door toeristen die informatie vragen: “Kan ik bij u een bike huren en wat kost dat?” Uppo neemt de tijd en geeft uitvoerig antwoord. Zijn bikecenter is gespecialiseerd in het Duitse e-bike-merk Randon en officieel testcenter. Het houdt in dat iedereen uitvoerig een bike kan testen en eventueel kan aanschaffen.

Drukte in het restaurant

Echt druk is het in het Bi-restaurant naast het Bikecenter. Tientallen bikers nemen hier alleen of met een groep, een kop koffie, een biertje of gebruiken er een hartige hap. “Met het restaurant ben ik eerst begonnen, pas later met het bikecenter.” Uppo vertelt z’n verhaal glimlachend. Misschien is hij de Laatste der Mohikanen; want in de regio staat Uppo bekend als gids en om zijn uitgebreide kennis van de mountainbikes- en e-bike-routes. “Het mountainbiken is als actieve sport de afgelopen 5 jaar fors gegroeid. Niet alleen is het aantal beoefenaren fors gestegen, ook is er een toename van innovaties. Bikes worden met high-tech-toepassingen uitgerust en ook de bijkomende uitrusting zoals kleding is steeds professioneler”. Voor de regio Winterberg is de opening van het Bikepark tien jaar geleden een mijlpaal geweest. Het is de begin geweest van de verdere ontwikkeling van het fenomeen mountainbiken. Inmiddels zijn social media volledig geïntegreerd in de activiteiten rond mountainbiken.

Uppo doet er laconiek over. “Het is de jonge generatie die niet meer zonder een smartphone kan. Logisch dat er allerlei app’s zijn die inspelen op de behoeften van mountainbiken.” Uppo is in het bestuur vertegenwoordigd van regionale overlegplatforms zoals Bike Arena en deelt zo zijn kennis en kunde. De kracht van de regio Sauerland, zo zegt hij, zit vooral in een prima infrastructuur. Daarnaast zijn er specifieke platforms ontstaan zoals Bike Arena Sauerland waar bikers kunnen kiezen uit diverse parcours variërend in moeilijkheidsgraad van simpel toerfietsen tot spectaculair downhill-biken. “In 2015 is het Trailpark opgericht waar ook parcours met kinderen afgelegd kunnen worden”. De mountainbike-specialist merkt wel op dat aan de groei van het aantal mountainbikers ook nadelen zitten. “Er is een spanningsveld tussen de mountainbikers, wandelaars en e-bikers. Ik zie ook een grens aan de groei, het gaat om de kwaliteit van de beleving”.

Nico Brinkmann is bedrijfsleider van Erlebnisberg Kappe-Winterberg. Het familiebedrijf runt leisurefaciliteiten als het Bikepark, een belevenisbrug ,een skiliftcarrousel en een hostel. Verder organiseert Erlebnisberg Kappe-Winterberg bikecamps en trainingen voor jongeren. Lees meer over wintersport in Winterberg.

Frits van Wolveren

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *