De ontwikkelingen op fietsgebied gaan snel. De coronacrisis heeft een flinke impuls gegeven aan het fietsgebruik en de aanleg van fietspaden in heel Europa. Hoe kan het fietstoerisme hiervan profiteren? En welke trends kunnen we de komende jaren verwachten op dit gebied?
Het zijn enkele onderwerpen die de revue passeren tijdens de tweede editie van de IBTC, de International Bicycling Tourism Conference. Dit keer is de conferentie vanwege de coronacrisis 100% online. Ook duurt de IBTC nu twee dagen: op woensdag 27 en donderdag 28 januari 2021 zijn de online lezingen en round table-sessies te volgen.
Influencer marketing voor fietstoerisme
Het item ‘influencer marketing’ komt eveneens aan bod. Heeft het zin een influencer op een fietszadel te zetten bij de promotie van routes? En hoe vind je de juiste influencer die goed aansluit bij je product of dienst?
Droomplekken voor fietskampeerders
De IBTC zoomt verder in op het gebrek aan goede overnachtingsmogelijkheden voor fietskampeerders. Veel campings in Europa hebben geen geschikte plekken voor de natuurminnende fiets(st)er met zijn of haar lichtgewicht tentje. De Groene Koepel in Nederland is een mooi voorbeeld van hoe het
wél kan.
Vermarkten fietsroutes
Ook is er aandacht voor de ontwikkeling en vermarkting van diverse routes in Europa: de LF Zuiderzeeroute in Nederland, De Brenta-route in Italië, La Dolce Via in Frankrijk, de Iron Curtain Trail in Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije en de Loire à Vélo in Frankrijk.
Kijk voor meer informatie op de website van de International Bicycle Tourism Conference en bestel daar ook je tickets voor het online-evenement.