Gratis Wi-Fi blijft de belangrijkste faciliteit bij het zoeken naar een hotel voor vrijetijds- en zakelijke overnachtingen, maar neemt langzaam af in populariteit volgens het wereldwijde Hotelvoorzieningenonderzoek 2015 van Hotels.com. Door het grotere aantal gratis publieke Wi-Fi hotspots en verbeterde mobiele abonnementen lijken reizigers minder afhankelijk te zijn van Wi-Fi in hotels.
Overal online als nummer 1
- Gratis Wi-Fi is de belangrijkste factor bij het kiezen van een hotel voor vrijetijdsovernachtingen (30%), vergeleken met 34% in 2013.
- 50% van de respondenten vinden gratis Wi-Fi een must-have tijdens een zakelijke overnachting, vergeleken met 56% twee jaar geleden.
- Gratis Wi-Fi is een technische faciliteit waarvan 60% van de respondenten hoopt dat het als standaarddienst wordt aangeboden in alle hotels. Dit is 6% lager dan in 2013.
Liefde voor eten en drinken
- Gratis ontbijt is opnieuw de één na belangrijkste faciliteit voor vrijetijdsreiziger (21%) en de derde must-have voor zakenreizigers (12%). Zakenreizigers vinden de nabijheid van openbaar vervoer, restaurants en winkels belangrijker dan een gratis maaltijd.
- Men geniet het liefst van vers fruit (16%) en koffie of thee (16%). Ook vlees (12%), eieren (12%), brood of toast (8%) en een lekkere selectie van sapjes (8%) worden graag genuttigd. Nederlanders geven het meest om een vers kopje koffie of thee bij het ontbijt (66%).
- Moderne koffie- of espressomachines zijn de favoriete faciliteiten op de kamer (23%).
- 33% van de respondenten vindt een gratis flesje water de simpelste faciliteit die ze graag in hotelkamers zien.
- Gratis ontbijt is de hoogst scorende niet-technische faciliteit, die reizigers graag als standaard zien in alle hotels (27%), gevolgd door een koelkast voor persoonlijk gebruik (15%). Slechts 3% van de respondenten zegt dat ze het gratis ontbijt schrappen als ze op die manier minder hoeven te betalen voor de hotelovernachting.
- De droomfaciliteit van reizigers is het bezoeken van een chocolaterie om zelf iets lekkers uit te zoeken voor het slapen gaan (34%). Nederlanders voelen echter meer voor elke dag verse bloemen in de hotelkamer (35%).
Parkeren en technologie
- Op de derde plek vinden vrijetijdsreizigers gratis parkeren het belangrijkst bij het boeken van een hotelovernachting (10%).
- Bekabelde kamers met één afstandsbediening om meerdere faciliteiten te bedienen, zoals licht, TV en verwarming, vindt 22% van de respondenten belangrijk. Daarna komt de aanwezigheid van docking stations met 15%.
- Ver onder gratis Wi-Fi vinden hotelgasten opladers en HD televisies (8%) de meest gewilde technische faciliteit, die standaard aangeboden dient te worden.
Minder in trek
- 24% van de wereldreizigers vindt minibars overbodig en 17% geeft aan dat de minibars ongebruikt achter blijven.
- Telefoons in badkamers zijn het minst gebruikte voorwerp (22%). Draadloze telefoons krijgen maar 1% van de stemmen als gewenste simpele faciliteit in een hotelkamer.
- Nederlanders geven aan dat de broekpers een item is dat zij nauwelijks gebruiken (30%).
Gasten met vlugge vingers
- Bij de vraag of de respondenten ooit iets uit een hotelkamer mee hebben genomen zonder te retourneren, reageerde maar 27% van de Argentijnse hotelgasten met ‘niks’, gevolgd door Singaporese en Spaanse gasten met respectievelijk 29% en 30%. Dit is een groot verschil met Nederlanders (51%), Colombianen (69%) en Noren (67%). Koreanen, Chinezen en Denen gaven aan dat zij nog nooit iets uit een hotel hebben meegenomen.
- De meest meegenomen voorwerpen zijn schrijfwaren (20%). Opmerkelijk is dat 1% van de respondenten aangeeft dat ze deze simpele faciliteit graag meer in hotelkamers zien. Slippers komen op een tweede plek (12%), gevolgd door sleutelkaarten op derde plek (10%) van meest meegenomen voorwerpen.
Over Hotelvoorzieningenonderzoek 2015: Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een vragenlijst via e-mail in maart en april 2015. Resultaten zijn gebaseerd op een gemiddelde van 4,700 respondenten uit 28 landen: Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Colombia, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Ierland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Rusland, Singapore, Spanje, Zweden, Taiwan, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en de VS.