Fietsverlichting: van levensbelang

Geplaatst door Redactie op 2 februari 2018 om 15:39 in de categorie Algemeen nieuws

Wie herkent het niet? Fietsers die ineens in het donker voor je auto opduiken, of waar je als andere fietser bijna tegenaan knalt. Fietsers zonder of zonder goede verlichting. Het is levensgevaarlijk.

Fietsverlichting © Bikester

© Bikester

Een goede verlichting is van levensbelang. Niet alleen om gezien te worden, maar ook om zelf iets te kunnen zien. Licht met voldoende capaciteit is dan ook noodzakelijk. Daarnaast is het ook nog eens een kostbare zaak als je wordt aangehouden omdat je fietsverlichting is niet in orde is.

Wat zijn de regels voor fietsverlichting en reflectoren op een fiets?

De overheid zegt daarover het volgende:

‘In het donker en bij slecht zicht moet je als fietser een voorlicht én een achterlicht aan hebben. De voorverlichting moet wit of geel zijn, het achterlicht moet rood zijn. Dat schept duidelijkheid bij het tegemoetkomend of achteropkomend verkeer. ‘

Vaste of losse verlichting?

Zowel vaste verlichting als losse lampjes zijn toegestaan. Ze moeten wel aan een aantal regels voldoen. Over de sterkte van het licht staat in de wet niets vermeld, maar hoe helderder hoe beter zichtbaar je bent en je zelf zicht hebt.

Vaste lichten

  • Het voorlicht (de koplamp) moet wit of geel zijn en recht vooruit schijnen.
  • Het achterlicht moet rood zijn en recht achteruit schijnen.
  • Het mogen geen knipperlampjes zijn.
  • Bij een fiets met 2 voorwielen moeten er aan de voorkant 2 lampen zitten, vanaf het midden van de fiets symmetrisch aan beide kanten.

Losse lichten

  • Het voorlicht moet wit of geel zijn en recht vooruit schijnen.
  • Het achterlicht moet rood zijn en recht achteruit schijnen.
  • Het mogen geen knipperlampjes zijn.
  • De lampjes moeten zichtbaar zijn, dus geen jas, shawl of tas eroverheen.
  • De lampjes mogen vastgezet worden op kleding of op tassen.
  • De lampjes mogen niet op hoofd, armen of benen vastgemaakt zijn.

Soorten verlichting

De vaste verlichting bestaat uit een koplamp en achterlicht waarin een halogeen- of ledlampje in zit. Om ze van stroom te voorzien zijn ze aangesloten op de dynamo van de fiets. Oudere modellen werden via het wiel aangedreven, de modernere fiets heeft een naafdynamo. Voordeel is dat je de lampjes niet kunt vergeten of kwijtraken. Nadeel is dat je als je stilstaat geen verlichting hebt.

De losse ledverlichting werkt op batterijen. Dat is een voordeel omdat de lampjes nauwelijks kapotgaan en blijven branden als je stilstaat met je fiets. Nadeel is dat je ze niet moet vergeten uit te zetten. En als de batterijen leeg raken dan verliezen de lampjes snel aan kracht.

Ledverlichting gaat qua levensduur van de lichtbron het langst mee, maar bij een kapotte lichtbron in de behuizing is deze niet tot nauwelijks geschikt om los te vervangen. Gloeilampjes zijn vervangbaar doordat ze een fitting hebben. Hoogwaardige ledlampjes kunnen tienduizenden branduren meegaan. De halogeenlampjes voor de fietsverlichting gaan over het algemeen met 50 tot 100 branduren relatief kort mee.

Reflectoren

  • Een fiets moet reflectoren hebben op de achterkant, de trappers en op de wielen of de banden.
  • Verplicht is een rode reflector op de achterkant van de fiets (niet in driehoekvorm)
    Gele reflectoren op de trappers.
    Gele of witte reflectoren op de wielen (velgen) of banden.
  • Een fiets met 2 achterwielen moet een extra witte reflector hebben.

Fietsen mee op vakantie

Elk land heeft eigen eisen als het gaat om fietsverlichting en reflectoren. Maar je kunt stellen dat, als je fiets in Nederland in orde is, deze ook voldoet aan de eisen in andere Europese landen. Check voordat je op fietsvakantie gaat voor de zekerheid nog even welke eisen er in jouw vakantieland aan fietsen gesteld worden.

Boete

Het kost in Nederland nogal wat als je fiets niet aan de eisen voldoet wat verlichting betreft. Voor alle onderdelen kun je een boete krijgen. De boetebedragen 2017/2018 zijn niet mis:

  • Als het voor- en/of achterlicht niet aanstaat bij fietsen in schemer, donker of bij slecht weer of slecht zicht: 55 euro.
  • Als het fietslicht een andere kleur heeft dan wit/geel of rood: 55 euro.
  • Als het licht knippert of, bij losse lampjes, als het op een foute plek bevestigd is: 55 euro.
  • Als reflectoren op trappers, achterkant of wielen/banden ontbreken. Boete is 35 euro per ontbrekende reflectie.

Naast verlichting moet de fiets natuurlijk verder in goede staat zijn. Zo kosten ondeugdelijke remmen 55 euro en is er iets met je stuur niet in orde dan mag je maar liefst 90 euro afrekenen.

Dit geld kun je dan beter steken in het in orde brengen en houden van je fiets. Dat is ook nog eens een stuk veiliger.

Fietsverlichting: van levensbelang
5 (100%) 4 votes

Sharing is caring!

Comments are closed.