Shadow

Claim vergoeding bij vertraging of annulering van je vlucht

Wellicht heb je er ooit al eens mee te maken gehad, een vakantie die niet zo relaxed begon of eindigde door vluchtproblemen. Zo niet, laat dit dan een goede voorbereiding zijn, mocht het je ooit wel overkomen.

© Nico van DijkNiets is vervelender dan je vakantie beginnen of eindigen met stress omdat je vlucht vertraagd is, of ineens geannuleerd wordt. Daar zit je dan, op tijd op het vliegveld met al je spullen en dan moet je afwachten. Maar wist je dat je in deze gevallen waarschijnlijk in aanmerking komt voor compensatie?

In 2004 is er een Europese Verordening aangenomen waarin de rechten van vliegtuigpassagiers zijn vastgelegd. Het belangrijkste wat hierin staat is dat de passagier bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht recht heeft op een vergoeding.

Jouw rechten bij een vertraagde vlucht

Helaas zijn veel reizigers niet op de hoogte van deze rechten. Dus hoe krijg je nu je geld terug? Een vergoeding kun je claimen als jouw situatie voldoet aan één van de volgende voorwaarden:
• Je vlucht minimaal 3 uur vertraagd was;
• De vlucht geannuleerd was;
• De vlucht overboekt was;
• Je geweigerd was bij het instappen;
• Je door eerdere vertraging of annulering je aansluitende vlucht gemist hebt.

Belangrijk hierbij is dat je hebt gevlogen vanuit een Europees land, of naar een Europees land met een Europese maatschappij. Claimen kan tot wel twee jaar terug! Dus is je laatste vlucht goed verlopen, maar heb je in het verleden problemen gehad? Dan kun je wellicht nog steeds je rechtmatige vergoeding claimen.

(Dit artikel is partnercontent en valt niet onder de redactionele verantwoordelijkheid).

1.6/5 - (16 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *