Shadow

Advito’s Airfare Predictor verbetert onderhandelingen met luchtvaartmaatschappijen

Wereldwijd zakenreisadviesbureau Advito introduceert Airfare Predictor, een geavanceerde tool voor het monitoren van vliegtarieven. De tool werd ontworpen in samenwerking met Air Cube, specialist in business intelligence en datamining voor de luchtvaartsector.

Screenshot Advito

Advito’s consultants gebruiken de tool, die prijstrends en beschikbare boekingsklassen meet, om nieuwe besparingsmogelijkheden te identificeren voor travelmanagers. Huidige en toekomstige prijzen worden op basis van wereldwijde real-time intelligentie vergeleken om onderhandelingen met luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen. Dat helpt bedrijven meer inzicht te krijgen in beschikbare tarieven, waardoor er een gelijkwaardig speelveld ontstaat tussen luchtvaartmaatschappijen en zakelijke inkopers. Voor veel bedrijven is het de eerste keer dat ze deze inzichten ter beschikking hebben.

Transparantie in prijsbeleid

“Het prijsbeleid van luchtvaartmaatschappijen heeft gevolgen voor onze zakelijke klanten. Daarom willen we daar meer transparantie in brengen”, zegt Olivier Benoit, senior director en global air practice leader. “We kunnen nu inzichten creëren die professionals buiten airline revenu management teams voorheen niet konden verkrijgen.”

Het proces verzamelt en analyseert vliegtarieven tot 180 dagen in de toekomst, op basis van een nabootsing van het werkelijke boekingsgedrag van klanten. De data gaan verder dan enkel het vliegtarief, dat wordt opgesplitst in vier onderdelen om te laten zien waarom de tarieven veranderen: het basistarief, toeslagen, belastingen en beschikbare boekingsklassen.

Olivier Bressard, chief sales & marketing officer bij Air Cube, zegt: “Door onze expertise in business intelligence en de mogelijkheid om gegevens over vliegtarieven te verzamelen via onze strategische partner INFARE, konden we de visuele analytische oplossing bouwen die Advito nodig had.”

Besparingen

Om een voorbeeld te geven: Advito kan nu een onderhandelingsstrategie veranderen en hogere besparingen realiseren wanneer een luchtvaartmaatschappij een korting aanbiedt die slechts 20 procent van de tijd beschikbaar is. Omdat Airfare Predictor laat zien dat de voorgestelde korting geen grote besparingen oplevert, kan Advito vervolgens om betere voorwaarden vragen.
Een ander voorbeeld: Een Advito-consultant kan een travelmanager laten zien dat het boeken van een bepaalde vlucht negen dagen voor vertrek de beste prijs oplevert. De data van Airfare Predictor stimuleren een reiziger zo om een vlucht te boeken op het optimale tijdstip en zorgen dus voor aanzienlijke besparingen.
Airfare Predictor ondersteunt Advito’s algehele aanpak van het meten van programmaprestaties en wordt geïntegreerd in de diensten Dynamic Performance Management™ en Traveler Engagement™.

“Advito-klanten die deelnamen aan de BETA-tests vonden de tool revolutionair, omdat tot nu toe niemand wist hoe ze deze informatie in hun eigen voordeel konden gebruiken”, zegt Benoit.

3.3/5 - (3 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *