Shadow

Actuele tentoonstellingen in Duitsland

GKunstliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij een van de vele nieuwe tentoonstellingen in Duitsland. Van Franz Marc tot Max von Oppenheim en van licht en kleur tot exposities over de Duitse kunst in de Eerste Wereldoorlog.

Franz Marc – Opkomst van licht en kleur

Het Franz Marc Museum in het Beierse Kochel a. See wijdt in 2014 een drietal tentoonstellingen aan zijn hoofdrolspeler Franz Marc. Belangrijke stappen in de ontwikkeling van zijn oeuvre worden chronologisch uitgewerkt en gepresenteerd. Het eerste deel van de trilogie, Franz Marc – Opkomst van licht en kleur, is gewijd aan de vroege ontwikkelingsfase van de jonge schilder, waarin hij op zoek gaat naar een nieuwe anti-academische kunst. Aan de hand van talrijke werken en documenten volgen we de weg die Franz Marc tot de stralende kleuren van zijn latere dierschilderijen zou brengen.
Franz Marc Museum in Kochel a. See (Beieren) | 16-02 t/m 18-05-2014

FLUXUS made in USA

De tentoonstelling Fluxus made in USA in het Staatliches Museum Schwerin behandelt voor het eerst de invloed van de historische romantiek op een geactualiseerd, nieuw begrip van het romantische. Werken van de beroemde, uit Mecklenburg en Pommern afkomstige romantici Caspar David Friedrich, Georg Kerstings en Philipp Otto Runge worden getoond naast werken van de Amerikaanse Fluxus-kunstenaars Nam June Paik, John Cage, George Brecht, Alison Knowles, George Maciunas en anderen.
Staatliches Museum Schwerin | 14 maart t/m 9 juni 2014

Georg Baselitz Tierstücke: Nicht von dieser Welt

De tentoonstelling Georg Baselitz Tierstücke: Nicht von dieser Welt  in het Franz Marc Museum in het Beierse Kochel am See presenteert de kunstenaar vanuit een ongewoon perspectief. Dat deze toonaangevende hedendaagse kunstenaar zich intensief met diermotieven heeft beziggehouden, is een tot op heden veronachtzaamd aspect van zijn oeuvre. Baselitz, die vaak alleen gezien wordt als de schilder van motieven die ‘op hun kop’ staan, doorbreekt met krachtige, weerbarstige werken de clichés van ‘dier’ en ‘natuur’. Stereotypen als ‘schoothondje’, ‘jacht- en waakhond’ of ‘heraldische adelaar’ worden van hun inhoudelijke ballast ontdaan en de gangbare connotaties worden kritisch onderzocht.
Franz-Marc-Museum, Kochel am See (Beieren) | 6 april t/m 21 september 2014 

‘Das Menschenschlachthaus’: De Eerste Wereldoorlog 1914-1918 in de Franse en Duitse kunst

Het Von der Heydt-Museum in Wuppertal realiseert in nauwe samenwerking met het Musée des Beaux-Art in Reims een tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog. Reims was de eerste grote Franse stad die in 1914 door Duitse troepen werd gebombardeerd. Daarbij vielen niet alleen veel burgerslachtoffers, ook de beroemde en voor het Franse nationale bewustzijn zo belangrijke kathedraal, eeuwenlang de plek waar de Franse koningen werden gekroond, raakte zwaar beschadigd.
In de gezamenlijke tentoonstelling ‘Das Menschenschlachthaus’. De Eerste Wereldoorlog 1914-1918 in de Franse en Duitse kunst  staat de waarneming van de oorlog door beeldende kunstenaars centraal, evenals de vraag: hoe hebben Max Beckmann, Otto Dix, George Grosz en anderen aan Duitse zijde en Pierre Bonnard, Maurice Denis, Georges Rouault en anderen aan Franse zijde deze wereldschokkende gebeurtenis omgezet in betekenisvolle kunstwerken?
Von der Heydt Museum Wuppertal | 8 april 2014 t/m 27 juli 2014

Der intime Blick. Bilder von Stille und Nähe

Wat maakt het kijken naar een stilleven anders dan het kijken naar een portret of een interieur? Is het alleen de kunstenaar die het motief iets intiems geeft of ontstaat het intieme vooral in de waarneming van de toeschouwer? De tentoonstelling Der intime Blick. Bilder von Stille und Nähe in het Schlossmuseum in Murnau begint met interieurs van de Deense schilder Carl Vilhelm Holsøe en Peter Ilsted uit de vroege 20ste eeuw en voert via tekeningen van Max Pechstein, Ernst Ludwig Kirchner en David Hockney naar werken van A.R. Penck en Leif Trenkler, om te eindigen in de 21ste eeuw.
Schlossmuseum in Murnau (Beieren) | 10 april t/m 29 juni 1014

Max von Oppenheim en zijn ontdekking van Tell Halaf

In 1899 ontdekte de Keulse bankierszoon, diplomaat en ontdekkingsreiziger Max Freiherr von Oppenheim (1860-1946) een Aramese vorstenresidentie uit het vroege eerste millennium v.Chr. Hiermee stond voor het eerst het dal van de Khabur in het noordoosten van Syrië, vlak bij de Turkse grens, in de ‘archeologische’ schijnwerpers. De tentoonstelling Max von Oppenheim en zijn ontdekking van Tell Halaf in de Bundeskunsthalle in Bonn laat de verloren wereld van de Arameeërs herleven en presenteert unieke archeologische vondsten die al in 2011 in Berlijn voor furore hebben gezorgd.
30 april t/m 10 augustus 2014 | Bundeskunsthalle Bonn

Meer informatie over tentoonstellingen in Duitsland: https://www.duitsland-reisgids.nl/espresso/tentoonstellingen.html.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *