Shadow

Advito: prijzen vliegtickets zakken

advito1jpgAdvito, expert op het gebied van zakenreizen, heeft een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast uitgebracht. Daaruit blijkt dat de prijzen voor vliegtickets de komende maanden licht zullen dalen. De lage olieprijs en het overschot zijn daarvan de oorzaak. De prijzen voor hotelovernachtingen zullen juist licht stijgen. Advito wijst daarnaast op trends als on-demand tracking van reizigers tijdens crisissituaties, de toenemende populariteit van travel apps en de verschuiving naar doorlopende inkoopactiviteiten, in plaats van jaarlijkse cycli.

Vliegtickets: prijzen blijven laag

Er komt voorlopig nog geen einde aan de aanhoudend lage olieprijzen, waardoor vliegtickets verder blijven dalen. Reizigers die ruim van tevoren hun ticket boeken, kunnen zo van een voordeliger tarief genieten. Maar ook last-minute beslissers komen in sommige regio’s voordelig uit: door de capaciteitsverhoging in bijvoorbeeld Noord-Amerika en de vraag die achter blijft, verlagen luchtvaartmaatschappijen hun prijzen vaak vlak voor de vertrekdatum.

De prijsverwachting voor de hoteltarieven wordt naar boven bijgesteld voor enkele regio’s. De prijzen stijgen in Europa met 2-4%, in Latijns-Amerika met 5-7% en in Afrika met 4-6%.

Technologische trends: on-demand tracking en travel apps

Advito kreeg de laatste maanden veel vragen over mogelijkheden om reizigers te traceren. Daar waar bedrijven vroeger vooral bezorgd waren om reizigers die naar risicogebieden gingen, zijn ze nu op zoek naar breder inzetbare oplossingen. On-demand tracking biedt daarop een antwoord: bedrijven kunnen reizigers volgen zodra er zich een crisissituatie voordoet, of enkel wanneer reizigers zich in een specifieke zone bevinden.
Daarnaast wijst Advito op de toenemende trend van leveranciers die apps ontwikkelen om direct te kunnen communiceren met reizigers. Een van de voordelen van applicaties zoals TripSource van BCD Travel, is de toepassing voor direct messaging en communicatie in crisissituaties. De app creëert een consumer-style gebruikerservaring en biedt reizigers meer opties. Dat zorgt voor meer betrokkenheid en betere naleving van het reisbeleid.

Reizen inkopen: van jaarlijks naar continu

“De prijzen in de reissector veranderen voortdurend. We raden bedrijven dan ook aan om constant op te letten: wat zijn de piek-en dalmomenten in hun zakelijke reizen, hoe zien de prijzen eruit bij andere leveranciers, enz. We zien daardoor wel een verandering in de inkoopcyclus: van een keer per jaar, naar meerdere keren per jaar”, zegt Jeroen Hurkmans, Vice President EMEA/APAC bij Advito.

De update van de forecast is hier beschikbaar.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *