Shadow

Whitepaper Advito: 5 nieuwe manieren om reiskosten te besparen

Reizigers betrekken bij een zakelijk reisprogramma om op die manier hun beslissingen te beïnvloeden wordt steeds gebruikelijker in travelmanagement. Meer dan ooit zien bedrijven de meerwaarde van betrokken en tevreden reizigers. Advito’s nieuwste whitepaper, ‘Achieving breakthrough savings with traveler demand and behavior strategies’, laat zien hoe nieuwe strategieën, gebaseerd op het gedrag van de reizigers, de reiskosten verder kunnen verlagen.

BCD Zakenreizen

Naast het vergroten van de reizigersbetrokkenheid, zorgen deze low-risk-strategieën, dankzij het gebruik van relevante data, ook voor een beter leveranciersbeheer.

Inzicht nodig om vraag en gedrag van zakenreizigers te sturen

“Nog te weinig van onze klanten gebruiken deze nieuwe, succesvolle tactieken die een duidelijke meerwaarde betekenen voor zakenreisbeheer,” zegt April Bridgeman, Managing Director, Advito. “De vraag en het reizigersgedrag actief beïnvloeden, zijn goede manieren om die toegevoegde waarde te creëren. Onderzoek eerst waarom medewerkers een zakenreis aanvragen en of hun drijfveren relevant zijn. De meeste bedrijven besteden 30% tot 70% van al hun reiskosten aan interne meetings. Misschien wordt het tijd om dat gedrag te veranderen? Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers alternatieven zoals videoconferencing en virtuele meetings aan te reiken.”

Waarom wordt gereisd

Bedrijven moeten begrijpen waarom er in hun organisatie gereisd wordt. De reden waarom medewerkers op zakenreis gaan, is vaak onduidelijk of slecht onderbouwd. LinkedIn, klant van Advito en BCD Travel, deed een intern onderzoek om de reisbehoefte van hun medewerkers in kaart te brengen. Op basis van de onderzoeksresultaten, kon het Travel & Event-team de medewerkers onderverdelen in verschillende soorten reizigers. Deze onderverdeling zorgt ervoor dat het LinkedIn-team (en hun leveranciers) hun reizigers beter begrijpen en duidelijker zicht krijgen op de voor- en nadelen van hun reisprogramma.

Vijf manieren om te besparen

Er zijn vijf manieren om besparingen te realiseren, zonder de reizigerstevredenheid en naleving van het reisbeleid negatief te beïnvloeden:

  1. Bedrijven besparen tussen de 2 en 4% op hun hotelkosten door extra content online beschikbaar te maken. Hierdoor krijgen reizigers een grotere keuze, bovenop de corporate prijsafspraken en accommodaties in het GDS (Global Distribution System).
  2. Volgens Advito kunnen interne reizen met 10% verminderd worden door het reisgedrag te beïnvloeden. Dankzij digitale samenwerkingstools kunnen fysieke vergaderingen bijvoorbeeld vervangen worden door virtuele meetings.
  3. Prijsgarantiestrategieën kunnen 1 tot 2% extra besparing op vliegtickets en hotelboekingen opbrengen.
  4. Dynamic Performance Management maakt programmaverbeteringen mogelijk door de uitgaven actief te monitoren. Dit gebeurt in real time, buiten het standaard inkoopproces. Een dynamisch beleid maakt snelle beleidsaanpassingen mogelijk.
  5. Incentives en beloningen motiveren reizigers die slimme uitgavebeslissingen nemen. Hoewel een reizigersincentive niet voor elk bedrijf werkt, is wel bewezen dat het de netto kosten geleidelijk met 8 tot 12% kan verlagen.

Deze besparingsmethoden zorgen daarnaast voor het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen door minder CO2-uitstoot, een betere personeelswerving en -behoud, en een positief effect op de werk-privébalans.

Download Advito’s whitepaper “Achieving breakthrough savings with traveler demand and behavior strategies”.

3/5 - (2 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *