Shadow

Tax Free verkoop lijdt onder gestagneerde Russische economie

De Tax Free verkopen zijn in Nederland voor het eerst sinds maanden gedaald sinds de wereldwijde financiële crisis in 2009. In de periode januari tot en met augustus daalde de door Global Blue geregistreerde Tax Free bestedingen met 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het aantal Tax Free transacties steeg echter met 6,1%.

© Global Blue Holland
© Global Blue Holland

Politieke onrust en zwakke valuta’s in sommige landen van kopers die het meest spenderen, zijn de belangrijkste oorzaak van deze daling. De gemiddelde besteding daalde met 9% naar 395,- euro per Tax Free Form. Dit blijkt uit de cijfers van Global Blue Holland.

Crisis in Oekraïne

Door de lage roebel, de crisis in Oekraïne en de gestagneerde Russische economie hebben Russische kopers 10% minder besteed dan in dezelfde periode in 2013. Het aandeel van de Russische bestedingen (14%) in de totale bestedingen is nog steeds groot en het effect van de dalende bestedingen is vooral merkbaar in Amsterdam, outletcenters daarentegen lieten een groei van gemiddeld 8% zien. De bestedingen daalden in Amsterdam in deze periode met 15% ten opzichte van 2013. Deze neerwaartse trend van Russische aankopen zal zich naar verwachting in de komende periode blijven voortzetten vooral in winkels met luxe artikelen en consumenten elektronica. Bekijk de rankings van Amsterdam.

Groeimarkt China

De bestedingen zijn, net als voorgaande jaren, vooral afkomstig van kopers uit het Verre Oosten met de nog steeds groeiende markt China (+2%), USA (+4%) , Kuwait (+65%). De gemiddelde besteding is gedaald naar 395,- euro, dit is een daling van 9% ten opzichte van 2013. Er werd vooral veel besteed in winkels met mode en modeaccessoires en warenhuizen. Outletcenters lieten in de afgelopen periode een groei zien van kopers afkomstig uit China, Rusland en Korea.

Kooplustige Rus koopt minder snel

Marja van Reijn, Regional Manager Benelux Global Blue – “In veel Europese Unie landen is het effect van de crisis in de Oekraïne op de Russische bestedingen groot. Deze vaak kooplustige Russische klant koopt nu minder snel. Het is voor de winkelier nog belangrijker om iedere buitenlandse bezoeker meer te “verwennen” en beter op de behoeften van deze bezoeker in te spelen. BTW teruggave is nu helemaal een extra verkoopargument om proactief aan te bieden.. Daarnaast blijft het belangrijk dat alle sectoren nauw met elkaar samenwerken om onze gezamenlijke klant een optimale beleving te geven. Wij kunnen samen het verschil maken en als we dit met elkaar goed doen, ben ik ervan overtuigd dat we als land wereldwijd echt stralen”.

Grote variëteit

Nederland heeft een groot voordeel met veel winkelmogelijkheden op een paar vierkante meter en een grote variëteit van luxe en unieke producten. Daarnaast speelt het niveau van service en een eenvoudig en internationaal betrouwbaar proces van BTW teruggave een belangrijke rol bij de aankopen. De directe contante BTW teruggave van Global Blue op Amsterdam Airport Schiphol is een cruciale service voor de kooplustige buitenlandse consumenten. Global Blue heeft haar capaciteit uitgebreid en heeft een groter en beter bereikbaarder Refund Office op Schiphol in vertrekhal 3 (voor check-in) tegenover entree B, een nieuw kantoor wordt op 12 september geopend in vertrekhal 3 bij de Fpier aan luchtzijde.

Expert

Global Blue is een expert op het gebied van het stimuleren van buitenlandse bestedingen van internationale reizigers en maakt vooral transacties tussen winkels en de buitenlandse reizigers eenvoudiger en meer de moeite waard voor iedereen. Global Blue introduceerde ruim dertig jaar geleden het concept van Tax Free Shopping en biedt nu een breed scala van diensten die reizigers helpen aantrekkelijk te winkelen als ze in het buitenland zijn, en waarmee ondernemers en banken hun inkomsten verhogen kunnen verhogen door deze lucratieve reizigersmarkt. Global Blue werkt wereldwijd samen met meer dan 270.000 gerenommeerde winkeliers, internationale merken en hotels in 43 landen. Iedere dag maken meer dan 100.000 reizigers gebruik van de diensten van Global Blue. De onderneming heeft de ambitie om het baken te zijn voor internationale winkels en uitgaven over de hele wereld.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *