Shadow

Nieuwe Hartkaiserbahn Ellmau wordt neusje van de zalm

Na 44 jaar trouwe dienst maakt de Hartkaiser kabelbaan in Ellma op paasmaandag 6 april z’n laatste rit. De destijds revolutionaire kabeltrein moet plaats maken voor een splinternieuwe tienpersoonsgondel.

Hartkaiser gondel in Ellmau
© ©SkiWelt Wilder Kaiser

In 1970 schreef skigebied Skiwelt Wilder Kaiser ‘kabelbaangeschiedenis’ met de bouw van de ‘Standseilbahn‘ Hartkaiser in Ellmau: in die tijd was deze kabelspoorweg in zijn soort de modernste van de Alpen. Maar nu wordt er een nieuw hoofdstuk geschreven. De oude baan maakt plaats voor een hypermoderne 10-persoonsgondelbaan in XLarge-formaat, die alle registers van de moderne kabelbaantechniek opentrekt. De nieuwe Hartkaiser-baan wordt een van de meest geavanceerde kabelbanen ter wereld.

Nieuwe Hartkaiser-gondel in Ellmau

De nieuwe 10-persoonsbaan betekent een nieuwe dimensie in comfort, service en snelheid: met 3.200 personen per uur wordt de vervoerscapaciteit meer dan verdubbeld (tot dusver 1.500 personen/h); alle cabines zijn uitgerust met zitverwarming bij berg- en dalritten en met WLAN; ook zijn alle cabines geschikt voor gehandicapten en zorgt het extra lange instapgedeelte (acht meter langer dan nu) voor comfortabel en ontspannen instappen zonder hectiek – met name gezinnen met kleine kinderen zullen dit voordeel kunnen waarderen. In nog geen negen minuten worden de passagiers van Ellmau naar 1.530 meter hoogte vervoerd. Helemaal nieuw is ook de mogelijkheid in en uit te stappen op het nieuwe middenstation. De totale lengte bedraagt ruim 2,1 kilometer, het hoogteverschil 703 meter.

Nieuwe gondel met nieuw dalstation ook voor rolstoelers

De nieuwe Hartkaiserbahn kost maar liefst 23 miljoen euro. De gondel is zowel in de winter als in de zomer geopend. Bij het bergstation is het ‘Erlebniseldorado Hartkaiser’ in aanbouw, met een eigen kinderrestaurant, kinderopvang, skischool met belevenis-kinderskischool en skidepot. Ook het dalstation wordt royaal uitgebouwd en vergroot met sportshop, een verwarmd skidepot op 1500m², restaurant, après-skihut, kantoren en bedrijfswoningen. Alle faciliteiten worden ook voor rolstoelers toegangelijk. Ook wordt er een parkeergarage gerealiseerd met 150 plaatsen, gratis te gebruiken voor passagiers van Bergbahnen Ellmau.

Spectaculair wordt de demontage van de oude baan: op 7 en 8 april, dus meteen nadat de oude baan buiten bedrijf is genomen, worden de tonnenzware oude wagons met een kraan uit de rails getakeld, waarna de 44 jaar oude installatie kan worden ontmanteld. Hierbij zal maar liefst 960 ton staal worden gedemonteerd en naar het dal worden getransporteerd.

Behalve Ellmau behoren ook onder meer Hopfgarten, Brixen, Söll en Westendorf tot skigebied Wilder Kaiser Brixental.

Ook elders in Skiwelt Wilder Kaiser wordt gewerkt aan nieuwe skiliften. Met de nieuwe Jochbahn wordt vanaf de winter van 2015 – 2016 de snelste stoeltjeslift ter wereld in gebruik genomen op de Brixner zonnezijde. Koppelbaar, comfortabel en vliegensvlug: met een snelheid van 6 meter per seconde (tot dusver 2,4) kan de nieuwe Jochlift in de toekomst 3.000 personen per uur vervoeren. De Jochbahn wordt niet alleen technisch up-to-date gebracht, maar ook verlengd: het nieuwe dalstation wordt gebouwd ter hoogte van Gasthof Nieding, waardoor de lift ruim twee keer zo lang wordt. Toch wordt de rittijd in vergelijking met de oude lift dankzij de nieuwe techniek aanzienlijk verkort.

Geavanceerde stoeltjeslift

De lift zelf wordt een paradepaardje en een van de meest geavanceerde liften van de hele SkiWelt: alle 75 stoeltjes van de twee kilometer lange Jochbahn zijn uitgerust met comfortabele ophanging, stoelverwarming en wind- en zonnekap. Met 180 vierkante meter aan zonnepanelen (aan de zuidzijde van de stoeltjesgarage) levert de nieuwe lift ook een belangrijke bijdrage aan een duurzame energievoorziening. Door de nieuwe verlengde Jochlift en de nieuwe, al deze winter geopende Joch-afdaling ontstaat in Brixen een bijzonder aantrekkelijk, gevarieerd, zonnig en sneeuwzeker (volledig besneeuwd) pisteparadijs, dat gevorderde skiërs net zo zal aanspreken als gezinnen en beginners.
De bouw van de Jochbahn gaat in de zomer van 2015 van start, zodat alle wintersporters vanaf de start van het winterseizoen 2015/16 van de nieuwe lift kunnen profiteren. In totaal investeren de Bergbahnen Brixen im Thale ca. 12 mln. euro in dit project.

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *