Lancering Tubbber Nederland

Geplaatst door Redactie op 16 december 2015 om 14:10 in de categorie Reisorganisaties

tubbberteamTubbber is een online botenverhuurplatform waar zowel professionele charterbedrijven als particuliere booteigenaren en huurders van boten elkaar ontmoeten. Tubbber richt zich volledig op het bieden van een veilig en gemakkelijk platform om de perfecte match tussen booteigenaar en boothuurder te bewerkstelligen. Daarmee past het platform perfect in de huidige deeleconomie. Klanten die een boot willen huren, hebben op Tubbber dus de keuze tussen professionele en privéaanbieders.In november vond de prélancering van Tubbber plaats op de belangrijkste vakbeurs in Berlijn: The International Charter Expo. De positieve respons van vakgenoten bewijst dat Tubbber het antwoord is op de vraag vanuit de markt. In de zomer van 2016 zullen er zo’n 4.000 boten zijn toegevoegd aan Tubbber. Momenteel staan er 360 geverifieerde boten op die allemaal zorgvuldig zijn gecheckt door het Tubbber-team. Iedereen kan er een geschikte boot vinden. Gebruikers kunnen op Tubbber kiezen voor een kleine sloep of voor een superjacht, en overal ter wereld. De slogan luidt niet voor niks “Any boat, anywhere, everybody”

De mensen achter Tubbber

Anne de Vries en Ron Spoelstra startten met de oprichting van Tubbber in de zomer van 2014. Beiden zijn al meer dan 20 jaar actief in de botenindustrie en hebben in al die jaren niet alleen een gedegen netwerk opgebouwd, maar ook een schat aan vakkennis opgedaan. Als fervent zeilers begrijpen ze precies wat booteigenaren willen.
Oorspronkelijk wilden de heren jongeren aansporen om het water op te gaan en aantonen dat het huren van een boot niet duur of ingewikkeld hoeft te zijn. Na verloop van tijd zagen ze echter mogelijkheden om iets anders te ontwikkelen, een gat in de markt. Connecties en vakkennis van de botenmarkt stelden hen in staat om van Tubbber een platform op maat te maken dat voldoet aan alle wensen en eisen van booteigenaren en huurders. Vervolgens heeft het Tubbber-team bijna 2 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk en veilig platform. Want veiligheid was de eerste vereiste voor de oprichters. Daarom wordt elke boot en elk schip pas vrijgegeven nadat de eigendomspapieren in orde zijn, de condities van de boot veilig zijn en de boot persoonlijk is gecheckt. Bij Tubbber gaat kwaliteit boven kwantiteit.

“Tubbber maakt varen toegankelijk voor iedereen” KillerStartups, december 2015

Zo werkt Tubbber

In de botenverhuur is Tubbber de ‘matchmaker’ tussen verhuurder en huurder. Het platform zorgt voor veilige betalingen, verzekering van boot en schipper en het persoonlijk checken van de boten en hun eigenaren. Tubbber heeft een eenvoudig registratiesysteem voor booteigenaren en huurders via e-mail of Facebook. Het is het platform waar verhuurders en huurders van boten met elkaar communiceren en elkaar kunnen leren kennen. “Tubbber maakt varen toegankelijk voor iedereen”

Tubbber werkt samen met marktleider Adyen en biedt klanten een volledig veilig betalingssysteem. Dankzij deze samenwerking zijn er betalingsmogelijkheden in elk land.Tubbber kan gebruikt worden in het Nederlands, Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Grieks en Kroatisch. In 2017 hoopt men ook een versie live te hebben in het Frans, Russisch en Chinees.

Volledig transparant en kleine marge

In tegenstelling tot andere toetreders in de markt, kan Tubbber dankzij grote volumes volstaan met een bescheiden marge. Met slechts 3% commissie is Tubbber de meest aantrekkelijke aanbieder. Andere aanbieders zoals Zizoo, Boatbound, Barqo en Get my Boat vragen tussen de 12% en 35% commissie.

Waarom Tubbber met 3 b’s?

Tja, wat betreft die 3 b’s in de naam Tubbber, dat blijft waarschijnlijk een geheim.

Technische ondersteuning

Niet elke klant is al volledig ingeburgerd in de nieuwe, gelijkwaardige deeleconomie. Om boekingen op de website voor iedereen toegankelijk te maken, worden de website en het boekingsproces voortdurend in de gaten gehouden door het technische team. Zodoende kan men klanten bij het boeken helpen en wordt er veel praktijkkennis opgedaan waarmee de website nog gebruiksvriendelijker kan worden gemaakt.

Marketing
Sociale media zoals Facebook en YouTube hebben zich bewezen als effectieve marketingkanalen voor bootverhuurders. In FMI’s 2015 rapport staat ook dat online meningen en beoordelingen van klanten een belangrijke factor zijn in digitale marketingcampagnes om vertrouwen te wekken en interesse te genereren bij anderen binnen de doelgroep.

Over de botenmarkt

De wereldwijde markt van jachtcharters is lastig te meten. In 2014 werd de waarde geschat op 33 miljard euro. Verwacht wordt dat de marktgroei toeneemt tot 48 miljard euro in 2020. Hoewel de markt zich moet aanpassen aan de huidige behoefte en veranderingen in lifestyle vandaag de dag. Mensen van rond de 35 jaar willen meer mobiel zijn en hebben minder behoefte aan bezittingen. De kosten van bootonderhoud zijn hoog en daardoor is het minder aantrekkelijk voor jongere mensen om een boot aan te schaffen. Tubbber is opgericht om te voorzien in deze marktveranderingen en om meer mensen te laten genieten van varen.

Uit de markt:

Herstel van de globale economie en toename van vermogende individuen hebben de markt van jachtcharters nieuw leven ingeblazen. Er zijn meerdere factoren aan te wijzen voor de groei van jachtcharters wereldwijd in het afgelopen jaar.

  1. Meer vrije tijd. Mensen kunnen meer tijd spenderen aan vakanties. En meer mensen zijn bereid om nieuwe zeilbestemmingen te ontdekken en verder te reizen.
  2. Berichtgeving op sociale media en aanbevelingen door bekende mensen zorgen voor een toenemende populariteit van zeilvakanties. Jachten worden voor meer gelegenheden verhuurd, bijvoorbeeld voor bedrijfsuitjes, tussendoortrips, feesten of familiereünies.
  3. De huidige ontwikkelingen in innovatieve jachtbouw gekoppeld aan de nieuwste technologieën zorgen voor een verdere toename in jachtcharters wereldwijd.

De Nederlandse markt

Het hoofdkantoor van Tubbber bevindt zich in Nederland. Nederland heeft meer dan 10.000 kilometer aan waterwegen en is een unieke locatie voor watersport. Er zijn naar schatting 1,2 miljoen watersportliefhebbers in Nederland. Jaarlijks wordt er 600.000 keer een boot gehuurd. Met het hoofdkantoor dichtbij de Universiteit van Groningen heeft Tubbber eenvoudig toegang tot hooggekwalificeerd personeel en de nieuwste technieken.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen schat dat 18% van de booteigenaren in Nederland jonger is dan 35 jaar en dat 30% ouder is dan 65 jaar. Tubbber richt zich met name op een jonger publiek, hoewel het platform voor elke leeftijd gemakkelijk te gebruiken is. Aangezien de gemiddelde leeftijd in Nederland toeneemt, verwacht Tubbber een afname van booteigenaren, maar daarentegen een toenemende vraag naar boothuur bij een jonger publiek. Van de Nederlandse bevolking hechten steeds minder mensen aan bezit en dat heeft vooral effect op de markt van luxe vrijetijdsgoederen zoals het bezit van een eigen boot. Dit wordt deels veroorzaakt door de kosten van aanschaf, onderhoud en verzekering. Daarom is het aanschaffen van een boot of jacht niet voor iedereen de beste keuze. Charters spreken een ander publiek aan.

“De populariteit van watersport stijgt”  Rabobank: Thema-update: Jachthavens, augustus 2014
“Boten worden vaker gehuurd en minder vaak aangeschaft” Rabobank: Thema-update: Jachthavens, augustus 2014.
“De markt van jachtcharters zal hard en snel blijven groeien” Yacht Charter Market: Global Industry Analysis and Opportunity Assessment 2015-2020

Lancering Tubbber Nederland
4.9 (98.52%) 27 votes

Sharing is caring!

Comments are closed.