Shadow

Jubileumtentoonstelling in het jarige kunstenaarsdorp Worpswede

Worpswede is de beroemdste Duitse kunstenaarskolonie. Het is dit jaar 125 jaar geleden dat drie kunstenaars zo gefascineerd waren door het schrale weerbarstige veenlandschap van het Teufelsmoor dat ze besloten er te blijven om de natuur en het bijzondere licht in hun schilderijen te vangen.

Worpswede kunstenaarskolonie
© Fritz Overbeck, In de weilanden, 1904, Kunstsammlung der Kreissparkasse Osterholz

Met hun kunst gaven ze Worpswede naamsbekendheid. Nog altijd is Worpswede een levendig kunstenaarsdorp met een veelzijdige kunstscene en internationale uitstraling. Het kunstenaarsdorp tussen Bremen en Hamburg viert het 125-jarig jubileum met de tentoonstelling ‘Mythos und Moderne’.

Vier musea – één tentoontelling

Centraal in het jubileumprogramma van Worpswede staat de gezamenlijke grote zomertentoonstelling van de vier belangrijkste Worpsweder musea, die van 11 mei t/m 14 september 2014 plaatsvindt. ‘Mythos und Moderne – 125 Jahre Künstlerkolonie Worpswede’ vertelt over de spannende geschiedenis van het kunstenaarsdorp tegen de achtergrond van de Europese (kunst)geschiedenis.

Meer dan 200 topstukken, talrijke archiefstukken en begeleidende informatie belichten de hoogte- en dieptepunten, ideaal en werkelijkheid, succes en falen, crises en doorstarts, die de roerige geschiedenis van het kunstenaarsdorp hebben bepaald. ‘Mythisch’ en ‘modern’ fungeren daarbij als twee polen in de ontwikkeling van het dorp en zijn kunstenaars vanaf het begin in 1889 tot vandaag de dag.

Vlucht naar het platteland, vlucht in de kunst

De eerste jaren van het kunstenaarsdorp staan centraal in de tentoonstelling ‘Flucht in die Kunst – Aufbruch und frühe Erfolge’ in Haus im Schluh. Vanaf 1889 ontmoeten jonge kunstenaars elkaar in Worpwede om de schoonheid van het omringende veenlandschap te ontdekken en het eenvoudige boerenbestaan als tegenpool van het moderne stadsleven vast te leggen. Naast exemplarische werken van Worpsweder kunstenaars worden werken van hun tijdgenoten en voorlopers uit Franse kunstenaarsdorpen gepresenteerd.

De miskende kunst van Paula Modersohn-Becker

Een overzicht van de werken van Paula Modersohn-Becker en de eerste schilders in Worpswede is te zien in de tentoonstelling ‘Verkannte Moderne’ in de Barkenhoff. Haar belangrijke rol als wegbereider voor het expressionisme werd pas na haar vroege dood in 1907 erkend. Zelfs haar schildervrienden in Worpswede hadden nauwelijks oog voor haar kunst. Tegenwoordig geldt zij met haar radicale en moderne opvatting van schilderkunst als de belangrijkste kunstenaar uit Worpswede.

1918: een keerpunt in de geschiedenis

In de tentoonstelling ‘Zeitenwende – Kunst und Weltanschauung’ in de Große Kunstschau staat het grote crisisjaar 1918 centraal. Aan de hand van de artistieke ontwikkeling en de levensloop van Fritz Mackensen, Heinrich Vogeler en Bernhard Hoetger wordt het effect van de Eerste Wereldoorlog op de Worpsweder kunstenaars belicht. De eigenzinnige ideeën over wereld en maatschappij van deze drie kunstenaars hebben grote invloed gehad op het kunstenaarsdorp. Hun leven en werk staan centraal in deze tentoonstelling.

‘Stunde Null’ – een nieuw begin

De artistieke doorstart en de tweede bloeiperiode van de kunstenaarskolonie na 1945 komen aan bod in de tentoonstelling ‘Stunde Null – Neubeginn und Wege in die Moderne’ in de Worpsweder Kunsthalle. De kunst van de oude Worpsweder kunstenaars was besmet, omdat ze door de nationaalsocialisten was gebruikt voor hun ideologie van ‘Völkische Kunst’. Na 1945 lukt het Worpswede artistiek nieuwe wegen in te slaan die een tweede bloeiperiode in de jaren 50 en 60 mogelijk maken.

Informatie over de tentoonstelling: www.worpswede-museen.de. Wetenswaardigheden over de regio op www.teufelsmoor.nl.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *