Shadow

Extra brandstofbesparing bij Arke

wingletarkeArke is de eerste Nederlandse airline die vliegt met de Split Scimitar Winglets ontworpen door Aviation Partners Boeing in Seattle. De airline heeft de vleugels van vijf toestellen van het type Boeing 737-800 aangepast met de nieuwe winglets die zorgen voor een verbeterde aerodynamica rond de vleugeltippen. Hierdoor realiseert Arke een brandstofbesparing van twee procent, wat niet alleen kostenbesparend is, maar bovendien beter voor het milieu. TUI Travel heeft als luchtvaartgroep de primeur voor de nieuwe Split Scimitar Winglets: vijfenzestig vliegtuigen worden aangepast.

Besparing

“Iedereen kent het principe van ‘lift’, waarbij de lucht over de bolle bovenkant van de vleugel een langere weg aflegt dan aan de onderzijde, waardoor een opwaartse kracht ontstaat”, aldus Olaf Smit, Leasing en Planning Manager van airline Arke. “Bij de vleugeltip, waar de lucht van onder en boven de vleugel samenkomen, ontstaat turbulentie, wat we ‘drag’ noemen. De winglet houdt de zijwaartse luchtstroom tegen en zorgt voor een geleidelijke samenvoeging van de luchtstromen van boven en onder, waardoor er minder drag ontstaat.

We deden dat al met de blended winglet aan de bovenkant, dit effect wordt nu versterkt door ook een staartje omlaag aan te brengen. De blended winglet zorgde al voor vijf procent minder brandstofverbruik; de nieuwe split winglet voegt daar nog twee procent extra besparing aan toe. Een besparing van tweehonderd ton brandstof per toestel per jaar.”

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *