Shadow

Compensatieservice BCD helpt passagiers bij indienen claim

BCD Travel, expert in zakenreismanagement, maakt Air Disruption Service, een compensatieservice voor vluchtverstoring, beschikbaar voor alle Europese klanten. De service helpt zakenreizigers bij het indienen van een claim voor compensatie in geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht.

De behoefte aan een dergelijke oplossing is groot: momenteel wordt slechts 5% van de mogelijke compensatie door reizigers geclaimd, waardoor 793 miljoen euro aan vergoeding blijft liggen.

Extra kosten

Ongeveer 8% van de vluchten wereldwijd heeft te kampen met vluchtverstoringen. Zo’n 2,4% van alle vluchten die onderhevig zijn aan Europese reguleringen, wordt geannuleerd of heeft een vertraging van meer dan drie uur. Dit levert niet alleen stress op voor reizigers die daardoor een aansluitende vlucht missen of te laat komen voor een belangrijke vergadering. Het zorgt vaak ook voor extra kosten, zoals eten of drinken tijdens het wachten op de luchthaven, of zelfs een hotelovernachting.

De Europese verordening voor vluchtverstoring 261/2004 (EG 261) is van toepassing op vluchten van of naar de 38 Europese landen of grondgebieden. Deze regel verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiers te compenseren bij een ernstige vertraging, annulering, gemiste aansluiting of instapweigering. Het bedrag van de compensatie ligt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de duur van de vertraging en de reisafstand. Veel reizigers weten niet dat deze regel bestaat en elke luchtvaartmaatschappij heeft bovendien haar eigen claimproces, dat vaak ingewikkeld is en veel tijd in beslag neemt. Het resultaat is dat slechts 5% van de 835 miljoen euro die reizigers jaarlijks zouden kunnen claimen, gecompenseerd wordt.

Standaard beschikbaar van de service

BCD Travel heeft besloten om de Air Disruption Service standaard beschikbaar te stellen aan alle Europese klanten zodat reizigers weten dat ze recht hebben op compensatie en die makkelijker kunnen claimen. BCD Travel monitort alle vluchten die in aanmerking komen voor een claim onder EG 261. Reizigers ontvangen een e-mail met instructies hoe ze hun rechtmatige compensatie via BCD’s partner AirHelp kunnen opvragen. AirHelp dient vervolgens de rechtmatige claim in bij de luchtvaartmaatschappij.

BCD biedt deze service op basis van ‘no cure, no pay’. Als er geen compensatie wordt toegekend, wordt er ook niets in rekening gebracht. Alleen als de claim succesvol is en een financiële compensatie voor de reiziger oplevert, worden er servicekosten ingehouden.

“Als we kijken naar de niet-geclaimde bedragen, zien we dat onze reizigers aanzienlijke vergoedingen mislopen als compensatie voor het ongemak dat ze ondervinden door verstoorde vluchten. Deze oplossing, die standaard beschikbaar is voor alle Europese klanten, is zo ontworpen dat ze geïnformeerd worden wanneer ze recht hebben op een claim. Verder hebben we het compensatieproces vereenvoudigd zodat reizigers ook daadwerkelijk kunnen eisen waar ze recht op hebben. We blijven onze klanten een groeiend aantal diensten en toegevoegde waarde bieden, zodat reizigers slimmer kunnen reizen en meer kunnen bereiken”, aldus Stewart Harvey, President EMEA bij BCD Travel.

3.7/5 - (3 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *