Shadow

Attracties en de records van 2013

domtorenHet was voor een aantal attractieparken en attracties een goed 2013. Ze noteerden een recordaantal bezoekers en hebben soms nog een nieuwe mijlpaal in zicht. We zetten wat records op een rijtje:

Domtoren Utrecht

De Domtoren was in 2013 populairder dan ooit, zo maakte Toerisme Utrecht, die de exploitatie van de toren voor zijn rekening neemt, bekend. Dit komt ook door de aandacht die Utrecht genoot door de viering van de Vrede van Utrecht en de voltooiing van lichtkunstroute Trajectum Lumen trok het symbool van de Domstad een record aantal van 62.000 bezoekers, een stijging van 7% ten opzichte van 2012.
“De goede resultaten zijn een direct gevolg van de positieve manier waarop Utrecht het afgelopen jaar in het nieuws is geweest”, zegt directeur Ronald Trum van Toerisme Utrecht. “Zo zorgde de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht voor veel positieve aandacht voor de stad. De speciale rondleiding die wij hierover organiseerde bleek zeer populair.” Ook andere thema-activiteiten scoorden goed. Veel mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om de toren ’s avonds te beklimmen tijdens speciale rondleidingen in augustus en december. De bekendmaking van de start van de Tour de France in 2015 in november, waarbij een wielrenner van de toren af fietste, zette de Domtoren zowel nationaal als internationaal in de schijnwerpers.

Plopsa

In Plopsa Indoor Coevorden brachten tijdens de afgelopen kerstvakantie maar liefst 24.000 Plopsa-fans een bezoekje aan het attractiepark. Dat is een stijging van 7 procent in vergelijking met de kerstvakantie van vorig jaar. “Meer en meer bezoekers vinden ook tijdens de wintermaanden de weg naar Plopsa Indoor Coevorden”, zegt Parkverantwoordelijke Harold de Vries tevreden, “We zorgen er dan ook voor dat er naast de talrijke attracties en ontmoetingen met Plopsa-figuren steeds iets leuks te beleven valt. Tijdens de kerstvakantie konden kinderen op de foto met de Kerstman en konden ze deelnemen aan een rebus waarmee ze een Plopsa Indoor Coevorden Jaarkaart konden winnen.”

Europa-Park

Europa-Park sloot onlangs  de poorten van het winterseizoen en maakte de balans op over  2013: opnieuw vestigde  Duitslands grootste attractiepark opnieuw een record: men mocht afgelopen jaar bijna 5 miljoen mensen verwelkomen. Op de succesvolle winteropenstelling kwamen zo’n half miljoen mensen af. Ook steeds meer bezoekers uit de Benelux weten de weg naar het park te vinden. Dat aantal stijgt al enkele jaren op rij met gemiddeld 20% per jaar. 2013 is daarmee het succesvolste jaar in de geschiedenis van het park. Naar verwachting zal de mijpaal van 5 miljoen bezoekers in 2014 zeker gehaald worden bij het in gebruik nemen van de nieuwe attractie ‘Arthur in het Koninkrijk van de Minimoys’.

Attractiepark Toverland

Attractiepark Toverland heeft het beste jaar ooit achter de rug. In 2013 bezochten maar liefst 621.000 gasten het park. Daarmee realiseert Toverland een groei van 23,6 procent ten opzichte van 2012. Het grote aantal bezoekers is volgens Toverland vooral te danken aan de Magische Vallei, een compleet nieuw themagebied met acht nieuwe attracties. De belangrijkste publiekstrekkers zijn de nieuwe achtbaan Dwervelwind en de volledig gethematiseerde wildwaterbaan Djengu River. In totaal werd circa 14 miljoen geïnvesteerd in de attracties, de aankleding van het gebied en de bijpassende muziek. Attractiepark Toverland wil de huidige positieve lijn doorzetten en verwacht voor 2014 een verdere groei naar ruim 650.000 bezoekers per jaar.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *