Shadow

WK was goed voor Braziliaanse economie

bDe ogen van de hele wereld waren de afgelopen maand op Brazilië gericht. Naast spannende wedstrijden en prachtige doelpunten, heeft het WK Brazilië nog veel meer opgeleverd. Zo bezochten ruim 1 miljoen buitenlanders uit 203 landen het land, levert het voetbaltoernooi naar schatting 10 miljard euro op voor de Braziliaanse economie, zijn er 1 miljoen extra banen gecreëerd. Nederlanders gaven gemiddeld 148 euro per elektronische transactie uit.

Uit gegevens van de federale politie blijkt dat 484.453 toeristen Brazilië via de luchthavens, havens en landgrenzen hebben bezocht in de periode van 1 tot 20 juni 2014. Een stijging van 121 procent ten opzichte van mei 2014. Naar schatting heeft Brazilië in totaal ruim 1 miljoen buitenlandse toeristen uit 203 landen ontvangen tijdens het WK. Deze toeristen verbleven gemiddeld 13 dagen in het land. Volgens voorlopige gegevens van de Centrale Bank van Brazilië van 18 juni hebben buitenlanders 268 miljoen euro besteed in Brazilië ten tijde van het WK. Een stijging van 24 procent ten opzichte van juni 2013. Volgens Cielo, het bedrijf dat elektronische betalingen uitvoert in Brazilië, waren de Nederlanders met stip nummer één in de gemiddelde uitgaven per aankoop per persoon, namelijk gemiddeld 148 euro per elektronische transactie.

3,4 miljoen toeschouwers

Tijdens het WK zijn 64 wedstrijden gespeeld in 12 stadions. In totaal hebben 3,4 miljoen mensen de wedstrijden aanschouwd. Het gemiddelde was 52.760 toeschouwers per wedstrijd. Uit onderzoek van het Ministerie van Toerisme, onder 6.627 buitenlandse respondenten die het WK bezochten, blijkt dat 95 procent aangeeft terug te willen keren naar Brazilië. Bovendien was 92 procent van de toeschouwers zeer tevreden over het comfort en de veiligheid van de stadions. In totaal levert het WK naar schatting 10 miljard euro op voor de Braziliaanse economie, zo blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Economisch Onderzoek (FIFE) in opdracht van het Ministerie van Toerisme. Uit gegevens van hetzelfde instituut blijkt dat het WK Brazilië 1 miljoen banen heeft opgeleverd. Het gaat om 710.000 vaste dienstverbanden en 200.000 tijdelijke banen.

Volgens het FOHB (Hotel Operators Forum van Brazilië), was de gemiddelde bezettingsgraad van hotels in de 12 speelsteden tijdens de groepsfase 80 procent. In aanloop naar het WK zijn er zo’n 108.00 hotelkamers geboekt en op 30 juni waren er in alle speelsteden meer dan 450.000 kamers bezet. Brazilië zal minstens 422 nieuwe hotels opzetten, waardoor er 70.531 extra hotelkamers worden gecreëerd in 2016, door investeringen van Brazilië in de sector Hotels and Resorts.

Tijdens het WK zijn er 16,7 miljoen passagiers via de 21 luchthavens van de 12 speelsteden vervoerd. Met een dagelijks gemiddelde van 485.000 passagiers. Brazilië heeft veel geïnvesteerd in haar infrastructuur. Dankzij een investering van 3,7 miljard euro is de capaciteit van Braziliaanse luchthavens ten opzichte van 2011 gestegen met 70 miljoen passagiers. De huidige capaciteit is 285 miljoen mensen per jaar. Aan het einde van 2014, als de luchthaven Viracopos klaar is, zal dit aantal nog eens met 10 miljoen stijgen.

Embratur  is  het Nationale Verkeersbureau van Brazilië,  een agentschap dat onder het Braziliaanse Ministerie van Toerisme ressorteert. Zij richt zich op de internationale promotie en marketing van specifieke reisbestemmingen, toeristische services en producten in Brazilië. Embratur wil de sociale en economische ontwikkeling van het land bevorderen door het internationale toerisme naar binnenlandse bestemmingen te stimuleren.  Hieraan geeft zij invulling door middel van ‘Aquarela’: een strategie met concrete activiteiten voor de internationale promotie van Brazilië.

 

1/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *