Shadow

Disneyland nu al volop in de kerstsfeer

Disney photo2Disneyland Paris is al helemaal in de ban van kerstmis. Journalisten uit heel Europa kregen onlangs een voorproefje van het kerstprogramma. Disneyland Paris bestaat uit drie onderdelen: Disneyland Park en de Walt Disney Studio’s hebben elk een eigen entree. Er zijn kortingskaarten te koop voor bezoek aan beide parken. Het derde deel is Disney Village. Hier zijn vooral veel winkeltjes, horeca en een bioscoop te vinden. Dit gedeelte is gratis toegankelijk.

In kerstsfeer

De aankleding en muziek in het park brengen je meten helemaal in de kerstsfeer. Waar enkele maanden geleden, op fanblogs, nog wat werd gemopperd over achterstallig onderhoud, ziet het park er nu weer magisch uit. Ook in de winkels en restaurants wordt de kerstbeleving mooi doorgetrokken. Veel producten zijn aangepast aan de kerst. La boutique du Chateau (Fantasy Land) wordt aanbevolen als ‘de kerstwinkel’. De funshopper zal zich hier zeker vermaken.

disney photo8Er is veel werk gemaakt van twee avond-uurlijke shows; Op Town Square in Disneyland Park wordt een kerstsfeershow gegeven, met vooral veel licht en show-effecten in de 24 meter hoge kerstboom met 1000 pakketjes uit diverse Europese landen. Tijdens de show ‘Disney Dreams of Christmas’, rondom het kasteel van Doornroosje, wordt nog spectaculairder uitgepakt. Op het kasteel worden beelden geprojecteerd, en de choreografie wordt ondersteund door laser, vuurwerk en fonteinen. Kijk niet vreemd op als het ineens begint te sneeuwen bij 15 graden boven nul.

Overdag is er een Disney-parade in kerstsfeer, waar 90 acteurs aan deelnemen. Ook die show is bijzonder fotogeniek; zeker omdat je overdag wat makkelijker zonder flits kunt fotograferen.

Kat de Blois is de creative director van het park. Zij is daarmee o.a. verantwoordelijk voor het thema, de shows en de parades. Dit jaar is gekozen voor het thema ‘sugar and spice’. De Blois licht de keuze toe: “Elk jaar mogen we weer een nieuw thema bedenken. Ons uitgangspunt was de zoektocht naar een thema waarbij we unieke kersttradities van de Europese landen een plekje konden geven. Daardoor kwamen we als snel uit bij ‘eten en drinken’, want daarin zijn ontzettend veel leuke tradities in Europa te vinden. Natuurlijk geven wij daar als Disney wel een eigen magische invulling aan; zoals wij dat al jaren doen… Het leuke aan eten en drinken is dat je het kunt verwerken in je aankleding en shows, maar je kunt het ook proeven, ruiken en daarmee volop beleven.”

Wat doen de Nederlanders?

  • De meerderheid komt met de auto naar het park
  • Relatief veel Nederlandse gezinnen kiezen voor en verblijf in een bungalow (i.p.v. een van de hotels)
  • De Nederlandse bezoeker besteed het minst aan eten, drinken en souvenirs in het park van alle Europese bezoekers (Spanje en Italië staan in dat lijstje bovenaan.)

De nieuwste attractie: Ratatouille

ratatouille2In het park Walt Disney Studio’s kun je het verhaal van Ratatouille beleven; de rat die zich opwerkt tot sterrenkok in de oude Parijse binnenstad. De attractie en bistrot ‘Chez Remy’ liggen in elkaars verlengde. In de attractie krijg je als bezoeker het idee dat je gekrompen bent tot het formaat van een rat. In de keuken wordt je opgejaagd; je voelt de warmte van de oven en ruikt de geuren in de keuken. Het was volgens imagineer Bjorn Heerwagen nog een hele klus om producten in de uitvergrote koelkast logisch te laten aansluiten bij de projecties die in de attractie worden gebruikt. Als je uitstapt, kijk je uit op het restaurant waar de hele inrichting op reuzenschaal is gemaakt.

Actueel en trend
Wie wat meer wil weten over zaken die zich achter de schermen afspelen, kan terecht op Pretwerk.nl. Wij hebben o.a. een artikel gemaakt over twee lastige jaren in de bedrijfsvoering en de herkapitalisatie van het park. Ook een trend wordt uitgelicht: de groeiende populariteit van de fotomomenten.

Tekst: Walter Jonker, www.pretwerk.nl

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *