Shadow

Costa Cruises verlegt de koers

Een groep reisjournalisten maakte onlangs aan boord van het cruiseschip Costa neoRomantica kennis met het Samsara-wellness-concept en sprak naderhand met Bas Ruben, Sales & Marketing directeur voor de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Noord- en Oost-Europa over de nieuwe koers van Costa Cruises.

Costa Cruises Neo Romantica

Met een vloot van veertien schepen, de vijftiende op stapel en 1,3 miljoen cruisegasten per jaar is het Italiaanse Costa Cruises de grootste cruisemaatschappij van Europa. In de 65 jaar die Costa actief is op de cruisemarkt, is het bedrijf niet alleen stevig gegroeid, maar heeft het ook diverse innovaties op haar naam staan. Zo was Costa in 1959 de eerste maatschappij die een schip bouwde dat volledig was ingericht voor pleziercruises en kwam het als eerste met fly&cruise-aanbiedingen naar het Caraïbisch Gebied. De Italiaanse rederij was ook de eerste mainstream cruisemaatschappij die in de groeimarkten China en Dubai ging opereren. Tenslotte wil Costa met nieuwe systemen voor afvalmanagement en een systeem dat trekroutes van walvissen monitort haar steentje bijdragen aan een beter milieu.

Onstuimige groei

Het bedrijf, met als dochtermaatschappijen het Duitse Aida-cruises en het Spaanse Iberocruceros, is sinds 2000 onderdeel van de Carnival Corporation, wereldmarktleider op het gebied van cruises, en heeft sindsdien een onstuimige groeifase doorgemaakt. Sinds die overname zijn twaalf nieuwe schepen in de vaart genomen en zijn bestaande schepen grondig gerenoveerd. Daarbij zijn onder meer dekken toegevoegd, is een schitterende Samsara-Spa aangelegd en zijn buitenhutten met privébalkons aangebracht. Het nieuwste paradepaard wordt de Costa Diadema, die in oktober 2014 in de vaart komt. Dit schip, met 306 meter het grootste uit de Costa-vloot, is het eerste uit een hele nieuwe categorie Costa-schepen.

Nieuwe fase

Als we hem spreken is Ruben net terug van een meerdaagse meeting met onder meer de nieuwe Costa-topman, de van Aida-Cruises afkomstige Michael Thamm en heeft daar te horen gekregen dat het bedrijf een nieuwe fase in gaat. “In ons 65-jarig bestaan heb je de eerste vijftig jaar een pioniersfase gehad. De laatste vijftien jaar was een fase van investeringen en groei. Met het aantreden van de nieuwe CEO is fase drie aangebroken. Daarin wordt de synergie binnen de Costa-groep belangrijker.”

“Ondanks het verlies van de Costa Concordia in 2012 en de crisis gaan we door met vernieuwen en internationaliseren. We waren en zijn een Italiaans bedrijf, maar worden minder afhankelijk van die grote markt. We groeien enorm in alle Europese markten, op die van de UK na, waar de groei afvlakt.” Tegelijkertijd ziet Ruben enorme kansen in het ontginnen van de cruisemarkten in Rusland en Oost-Europa.

Tekst: Nico van Dijk. Meer nieuws over Costa Cruises

Mis nooit meer een bericht. Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hieronder in voor de gratis nieuwsbrief! Reageren op dit artikel kan hieronder.

Waardeer dit artikel post

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *