Shadow

BCD Travel schaft klassieke werkweek af

BCDTravelBCD Travel heeft een akkoord bereikt met de ondernemingsraad over een nieuwe werkmethode voor de Nederlandse medewerkers. Zij werken per 1 januari 2017 niet langer op basis van een vast aantal uren per week, maar op basis van een jaarlijks aantal werkuren. Daardoor kunnen ze er probleemloos voor kiezen meer te werken tijdens piekmomenten en minder tijdens rustigere perioden. Door de hogere beschikbaarheid tijdens piekmomenten, profiteren ook klanten van de nieuwe regeling.

Flexibiliteit voor de medewerker

Halverwege 2015 zette BCD Travel een eerste belangrijke stap naar een nieuwe manier van werken. Enkele kantoren werden samengevoegd, en een aantal medewerkers stapte over naar gedeeltelijk thuiswerken. Dat was een logische ontwikkeling, onder andere omdat er vanuit de medewerkers meer vraag naar flexibiliteit kwam om zo werk en privé beter op elkaar af te stemmen. Thuiswerk bood echter maar gedeeltelijk een oplossing, omdat er in het aantal boekingen piek- en dalmomenten zijn. Een traditionele bezetting van 40 uur per week gedurende het gehele jaar past daar niet bij.
Door over te stappen van een vast aantal uren per week naar een vast aantal uren per jaar kan het bedrijf beide vraagstukken aanpakken. Werkroosters worden voortaan opgesteld op basis van vraag en aanbod in plaats van een statisch aantal uren. Medewerkers kunnen zelf aangeven of ze een gemiddeld aantal uren willen werken, of juist meer of minder.

Op die manier geven we onze collega’s veel meer vrijheid om hun eigen werkrooster te bepalen. Willen ze in schoolvakanties elke dag vroeger naar huis, dan is dat mogelijk als de bezetting dat toelaat. En omgekeerd geldt hetzelfde: komt er een drukke boekingsperiode aan voor een bepaalde klant, dan kunnen ze langer werken. Ook kan een aantal consultants kiezen of ze dat op kantoor of thuis doen. Momenteel werkt al een vijfde van al onze medewerkers in operations vanuit huis. Het is onze ambitie om plaats- en tijdflexibel werken nog verder uit te breiden in Nederland, en ook uit te rollen in de andere landen”, zegt Myron Zwezerijnen, Senior Director HR Benelux en Frankrijk bij BCD Travel.

Focus op de klant

Net zoals medewerkers vragen ook klanten om meer flexibiliteit. Omdat de grens tussen privé en werk vervaagt, hebben klanten steeds vaker behoefte aan flexibelere openingstijden en makkelijker inzetbare medewerkers. Ook zij profiteren dus van de aangepaste werktijden. De nieuwe overeenkomst legt een futureproof-basis voor een goede samenwerking met klanten.

“Bij elke vernieuwing die we doorvoeren, zetten we onze klanten centraal. Dat geldt uiteraard voor onze innovaties in technologie en aanbod, maar ook voor wijzigingen zoals de verschuiving naar plaats- en tijdflexibel werken. We behandelen steeds meer aanvragen digitaal en buiten de klassieke negen-tot-vijf-werkuren, dus zorgen we ervoor dat we dat kunnen opvangen. Door meer medewerkers in te zetten op piektijden, kunnen we alle klanten ook op die momenten een kwalitatieve en snelle service garanderen”, zegt Heinz Jennewein, Senior Vice President EMEA bij BCD Travel.

Over BCD Travel

BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten op de meest effectieve manier in te zetten. Dit betekent concreet: zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen, onderweg productief kunnen zijn en de juiste keuzes maken. Travel managers en inkopers adviseren wij hoe zij meer kunnen halen uit hun zakenreisprogramma. Wij zorgen ervoor dat het zakenreisprogramma de bedrijfsdoelen ondersteunt. Kortom, wij helpen onze klanten slimmer te reizen en meer te bereiken. Dit doen we in meer dan 100 landen met ruim 12.000 creatieve, toegewijde en ervaren mensen. Zo behouden we 97% van onze klanten, een topscore binnen deze branche, met een omzet van US$23,8 miljard in 2015. Voor meer informatie, bezoek www.bcdtravel.nl.

5/5 - (1 stemmen)

Inschrijven gratis nieuwsbrief

Privacy *